We hebben er weer een bijzonder milieuvriendelijke sportieveling bij! Het Duitse merk Artega kondigt tijdens de Autosalon van Genève een elektrische versie van haar sportwagen aan. Deze heeft de naam SE meegekregen.

De Artega GT, uitgerust met een 300 pk sterke zescilinder van Volkswagen, kenden we al als zeldzaam alternatief voor een instap-Porsche 911. In Genève onthulde het merk de Artega SE, een elektrische variant op hetzelfde model, met 80 pk meer dan de benzineversie.

Dat levert een sprint op van 0 tot 100 in 4,3 seconden, een halve tel sneller dan de GT. De topsnelheid is ongeveer gelijk. Groot verschil is echter de actieradius: met normaal autorijden haalt de Artega SE tussen de 200 en de 300 kilometer, maar met flink gas geven daalt dat aantal al snel. Wel is de elektrische Artega in anderhalf uur weer volledig opgeladen

Door z’n zware accupakket weegt de Artega SE 1400 kilo, 115 meer dan de GT. Desondanks beweert het merk dat de gewichtsverdeling en het weggedrag van de twee gelijk zijn, mede door de plaatsing van enkele batterijmodules aan de voorzijde van de elektrische versie.

Voor 150.000 euro levert Artega een SE. Niet bepaald de goedkoopste elektrische sportwagen, zeker niet vergeleken met de snellere Tesla Roadster, maar qua exclusiviteit zal de Artega SE waarschijnlijk veel rivalen voorblijven. Op de Autosalon van Genève maken we momenteel al kennis met de SE.

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen