U denkt dat u als ondernemer of werknemer nu al veel informatie te verwerken krijgt? Zet u zich dan maar schrap: in 2020 zal de hoeveelheid data met 7500 procent gegroeid zijn ten opzichte van 2010. Wat betekent die data-explosie voor bedrijven?

Regelmatige realtime informatievoorziening: hoogstwaarschijnlijk is dat de norm rond 2020. "In plaats van kwartaal- en jaarverslagen aan belanghebbenden te verstrekken, zullen bedrijven dan misschien wel per dag of per week verslag doen. Het is tegen die tijd in elk geval mogelijk om bijna realtime te laten zien hoe het bedrijf ervoor staat", zo luidt de voorspelling van Baldwin Kramer, bij Deloitte director binnen Risk Services en specialist op het gebied van data-analyse.

Nu al is er op het gebied van snelle datamining, en het gericht zoeken naar verbanden in bepaalde informatie, heel veel mogelijk. De mogelijkheden van data-analyse zullen ook het werk van de accountants van Deloitte blijven veranderen.

Visie 

Kramer: "Als accountantsorganisatie geven we natuurlijk onze visie op de cijfers van een organisatie, maar inmiddels gebeurt het steeds vaker dat we als adviseurs beschikbare gegevens integreren en analyseren en ons zo een visie kunnen vormen over het gedrag van de hele organisatie, als de organisatie daarom vraagt", zegt Kramer. Dit is mogelijk dankzij specialistische software die grote hoeveelheden data kan analyseren.

"Niet alleen de financiële administratie wordt er in zo'n geval op nageslagen, de focus ligt steeds vaker op thema’s als duurzaamheid en risicobeheersing. En we kijken dan niet alleen naar het afgelopen jaar, maar ook naar wat er op het moment dat we aan het controleren zijn allemaal speelt. Zo kunnen organisaties bijvoorbeeld meteen hun risicobeheersing aanpassen als dat nodig is."

Nieuwe markten

Die bijna realtime-analyses kunnen een organisatie veel voordeel opleveren. "Als bijvoorbeeld blijkt dat het ene product veel langer in voorraad is dan het andere, kun je veel geld besparen door dat niet pas na enkele maanden op te merken. En als uit procesanalyses blijkt dat er gemiddeld 8 medewerkers betrokken zijn bij het verwerken van een factuur, is het vanzelfsprekend dat daar slimmer en efficiënter gewerkt kan worden." Ook fraudes kunnen dankzij dit soort analyses veel eerder ontdekt worden, wat betekent dat verduisterd geld makkelijker teruggehaald kan worden.

De exponentiële groei van data levert ook een compleet nieuwe markt op, zo is de verwachting. "Het inzicht geven op basis van al die data is in 2020 een compleet nieuwe business geworden", zegt Kramer. "Met name op het gebied van data-analyse zal er veel werkgelegenheid bijkomen, we zien nu al dat het lastiger wordt om specialisten op dat gebied aan te trekken."

2020

Volgens de expert op het gebied van data-analyse, zal de specialistische software die nog nodig is, rond 2020 een commodity zijn. "Over tien jaar zullen de meeste mensen een eenvoudige applicatie op hun telefoon hebben staan die grote hoeveelheden data kan analyseren en visualiseren."

Die kunnen ze dan bijvoorbeeld gebruiken om de steeds beter toegankelijk gemaakte data van bedrijven en de overheid te analyseren. Op een website als data.gov heeft de Amerikaanse overheid bijvoorbeeld al veel data vrijgegeven. "Bijvoorbeeld allerlei details over de orkaan Sandy, die onlangs over het land raasde. Zowel burgers als bedrijven kunnen dit soort cijfers gebruiken voor eigen analyses."

Slimme oplossingen

Informatie over kredietrisico’s van afnemers, criminaliteitscijfers over mogelijke vestigingsplaatsen van een nieuw filiaal en gegevens over de duurzaamheid van leveranciers: de hoeveelheid data die de komende tijd beschikbaar wordt en voor ondernemers relevant kan zijn, gaat de komende tijd gigantisch toenemen.

Het is straks de kunst om uit de grote hoeveelheden beschikbare data juist datgene te pikken op basis waarvan je als organisatie betere beslissingen kan nemen. Kramer: "Het is niet een kwestie van de brandslang openzetten om al die data naar je toe te laten komen. We moeten nu gaan nadenken over slimme oplossingen waarmee we het data-analyseproces zelf beheersbaar houden en enkel relevante data voor bedrijven destilleren. Die oplossingen zijn er nu al, maar die moeten nog verder ontwikkeld worden om voorbereid te zijn op de exponentiële groei van data waar we middenin zitten."

Meer weten over de toekomst van data en wat dat voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op met Baldwin Kramer (bkramer@deloitte.nl) of volg hem op LinkedIn. Lees hier meer over de visie van Deloitte op de toekomst van toezicht.