Nederlanders besteden steeds meer geld online. In de eerste helft van 2010 werd via het internet 3,85 miljard euro uitgegeven. Dat is tien procent meer dan in het eerste halfjaar van 2009.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org.

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van thuiswinkelen. Het aantal bestellingen steeg in het eerste half jaar van 2010 met 34 procent. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan.

Lager bedrag

Hoewel er dus meer werd uitgegeven door meer mensen in de eerste helft van 2010 geven consumenten gemiddeld een lager bedrag uit per bestelling.

Online shoppers hebben in deze periode per bestelling gemiddeld 120 euro uitgegeven. Een jaar geleden was dit nog 145 euro, een daling van 17 procent.

“Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt omdat consumenten nu ook makkelijker een boek van 20 euro online bestellen en niet in de winkel halen.”

Reizen

Reizen blijven online de belangrijkste aankopen. Met een omzet van 1,69 miljard omvat de verkoop van reizen het 44 procent van de totale markt voor online verkopen. De online bestedingen aan reizen zijn in de eerste helft van 2010 met 5 procent gestegen.

De verwachting is dat de totale omzet van het online thuiswinkelkanaal uitkomt op 8 miljard euro. Dat is tien procent meer dan een jaar eerder.

Ook online winkelen? Op SJOPZE.nl vind je een uitgebreid aanbod.