Uit een enquête die onlangs in samenwerking met Telfort onder bezoekers van NU.nl is gehouden, blijkt dat meer dan 50% niet meer zonder zijn of haar mobiele telefoon zou kunnen. "Mijn mobiele telefoon is onmisbaar maar wat betreft hoge telefoonrekeningen en asociaal belgedrag mag het wel wat minder..."

Belkosten
Nederlanders houden ervan om niet te veel kwijt te zijn aan hun mobiel. Bijna 60% ziet zichzelf als een 'korte en krachtige beller'. Er wordt in de helft van de gevallen gebeld om een vraag te stellen en 30% belt om iets af te spreken. En dit blijkt ook uit de cijfers. 70% van de ondervraagden voert maximaal 5 gesprekken per dag en in bijna de helft van de gevallen zijn deze korter dan 5 minuten.

Een kleine groep - zo'n 10% - bestaat uit echte 'kletsmajoors'. Gesprekken van 15 minuten of langer zijn eerder regel dan uitzondering. 20% geeft toe weleens anderhalf uur te hebben gebeld en dat vertaalt zich in veel gevallen naar hogere belkosten.

Buitenland
Een kwart van de respondenten geeft aan weleens onaangenaam verrast te worden door de hoogte van de telefoonrekening. Toch vinden Nederlanders het lastig om rekening te houden met de belkosten. Slechts weinig mensen controleren hoeveel beltegoed ze nog hebben of welk deel van de belbundel al is verbruikt. In eigen land wordt er nauwelijks naar de kosten van bellen, sms´en en internetten gekeken. Dit in tegenstelling tot wanneer men in het buitenland is. Bijna 80% geeft aan zich vooral dan bewust te zijn van het feit dat het gebruik van de mobiele telefoon een dure aangelegenheid kan zijn.

Altijd bereikbaar
Interessant was ook de vraag in hoeverre men mobiel bereikbaar wil zijn. 50% geeft aan 24/7 zijn of haar mobiel te beantwoorden. Een derde van de ondervraagden laat het afhangen van wie er belt en 14% neemt in principe alleen overdag het mobieltje op.
Dat anderen altijd bereikbaar willen zijn, zorgt nogal eens voor irritaties. Zo vindt bijna driekwart van ondervraagden het asociaal wanneer iemand tijdens een afspraak of diner met hun telefoon zit te spelen. Maar ook hier geldt: de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet. Veel respondenten geven namelijk toe dat ze zelf af en toe bellen in het openbaar vervoer, tijdens het eten of in de wachtkamer.