Tijdens de paasdagen eten we met z’n allen zo’n 35 miljoen eieren, zegt de Algemene Nederlandse Vereniging van Eierhandelaren (ANEVEI) *.

De gemiddelde Nederlander eet namelijk een eitje op eerste én tweede paasdag. Onze eierinname piekt weliswaar tijdens Pasen, maar volgens ANEVEI consumeren we ook in de rest van het jaar behoorlijk wat eieren: in 2013 waren dat er 195. Dit zou komen doordat het ei z’n imago als pure cholesterolbom langzamerhand kwijtraakt. We beseffen steeds meer dat hij helemaal niet ongezond is, maar juist vol zit met belangrijke vitamines, mineralen en eiwitten. Het ei is daarom – en hierbij citeren we ANEVEI - ‘een gezellig product dat er zeker bijhoort’. Zijn herkomst is ook een stuk gezelliger dan voorheen; het aandeel vrije-uitloop- en biologische eieren neemt bijvoorbeeld flink toe.

Drie keer per week
Ook al is het ei in ere hersteld, hem elke dag eten is volgens het Voedingscentrum ook weer niet verstandig. Met maximaal drie eieren per week houden we de hoeveelheid cholesterol die we ermee binnenkrijgen op een verantwoord niveau. Geserveerd met seizoensgroenten (in april zijn dat bijvoorbeeld spinazie en veldsla) zorgt een ei voor een gevarieerde maaltijd.

Variëren met ei
Op Familieweekmenu.nl staan volop ideeën voor gerechten met (en zonder) ei. Deze website inventariseert snel eetvoorkeuren, houdt zelfs rekening met een aantal voedselallergieën, en levert daarna op maat gemaakte weekmenu’s met lekkere, gezonde en betaalbare gerechten.

Bron: ANEVEI