Met een eigen bedrijf en veel klanten, heeft Kaya-Quintana (33) het altijd druk. Toen ze merkte dat ze het overzicht kwijtraakte, begon ze met het bijhouden van een bullet journal: "Ik bepaal weer zelf het tempo."

"Ik run een marketing- en pr-bureau. Tijdens de pandemie was het een grote chaos, omdat we enorm moesten wennen aan de nieuwe situatie. Opeens werkten we allemaal thuis, konden we niet makkelijk even overleggen en kregen we talloze telefoontjes van klanten die in paniek waren. Ik kreeg het niet op orde in mijn hoofd en ging er slecht van slapen."

"Op YouTube ontdekte ik dat er een hele community is van mensen die laten zien hoe ze plannen en organiseren. Ze hielden een bullet journal bij; een lijst met taken en een dagboek ineen. En dat allemaal op papier, niet digitaal. De taken geven ze een symbooltje en dat symbool staat voor de prioriteit van de taak. Als je een taak hebt afgerond, streep je hem door."

Dagelijkse routine

"Ik besloot ermee aan de slag te gaan en kocht een 'journal'. Dat is simpelweg wat je nodig hebt: een soort papieren schrijfblok en een pen. Het kostte me een paar dagen om aan het bullet journaling te wennen. Al mijn werk ging tot op dat moment digitaal en de bedoeling is juist om meer achter het beeldscherm weg te komen. Na een paar dagen kreeg ik het onder de knie. Mijn digitale agenda gebruik ik nog wel, maar voor de rest probeer ik zoveel mogelijk met papier te werken."

"Elke ochtend maak ik een takenlijst in mijn journal. Daarvoor put ik onder andere uit mijn mail waarin vragen van klanten terecht komen. In plaats van symbooltjes heb ik gekozen voor verschillende kleuren om aan te geven wat de status is van een taak. Mijn groene marker gebruik ik bijvoorbeeld voor een afgeronde taak. Door het onder elkaar zetten van alles wat ik op een dag moet doen en zien wat ik al heb afgewerkt, krijg ik rust in mijn hoofd."

Alles onder controle

"Een ander voordeel van het werken op papier, is dat wat je moet doen echt voor je ligt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je iets over het hoofd ziet, omdat het misschien nog ergens in een digitale takenlijst of in je mail staat. Sowieso is het fijn om niet meer de hele tijd op die laptop te hoeven kijken. Ik kon heel zenuwachtig worden van opdringerige berichtjes in mijn scherm als 'deadline project A' of 'bel klant B'."

Het tempo bepaal je zelf

"Ik merk dat het bullet journaling iets doet met mijn hoofd. Mijn werkbrein staat minder vaak en lang aan. Papier is geduldig, zeggen ze, en dat merk ik echt. Het tempo bepaal je zelf: hoe snel je schrijft en of je er nog iets bij wilt schetsen of tekenen. Dat brengt mij rust en ruimte. Ik ben beter gaan slapen en ik voel me tijdens de werkdag een stuk meer ontspannen. Het voelt alsof ik hierdoor gezonder bezig ben. Ik durf zelfs te zeggen dat ik er net op tijd mee ben begonnen en daarmee een burn-out heb voorkomen. Misschien gaat iedereen uiteindelijk wel weer over op pen en papier, dat zou me niks verbazen."

Rust in je hoofd

Bij Zilveren Kruis telt alles mee als het om gezondheid gaat. Bewegen, ontspannen, eten, slapen, plezier in je werk, maar ook waar je woont. Het gaat om het totaalplaatje. Wil jij ook graag rust in je hoofd, net als Kaya-Quintana, maar liever op een andere manier dan door bullet journaling? Lees dan deze tips. Zo ga je in kleine stappen aan de slag om je hoofd geen overuren meer te laten draaien.

Dit artikel is onderdeel van een serie interviews met mensen die op een verrassende manier aan het totaalplaatje van hun gezondheid werken. Zij doen dit op een manier die helemaal bij hen past; zo houden ze ook langer vol, want gezonder leven moet wel een beetje leuk blijven. Lees hier alle vorige interviews.