Veel Nederlanders kijken uit naar de feestdagen, maar december wordt ook vaak als een stressvolle maand ervaren. Een maand waarin we veel 'moeten': van kerstcadeaus kopen tot proefkoken voor het kerstdiner. En wat dacht je van het plannen van oud en nieuw; wat kan er nog met de coronamaatregelen en hoe leid je dit allemaal in goede banen?

Wanneer de feestdagenstress toeslaat, is het extra belangrijk voor je gezondheid om de balans te vinden tussen spanning en ontspanning. Zo blijf je stress namelijk de baas. Ook tijdens kerst en oud en nieuw. Maar vaak ben je in de december zo druk, dat er weinig tijd overblijft voor andere dingen.

Wil je dit volgend jaar voorkomen? Bij Zilveren Kruis krijg je een vergoeding voor een training mindfulness via je aanvullende verzekering. Dat kan helpen in tijden van stress. Tijdens zo'n training leer je onder meer om te gaan met stress, je zelfkennis te verhogen en beter in balans te blijven. Bekijk hier wat je vergoed krijgt.

Hollen, maar ook stilstaan

Genoeg ontspannen is belangrijk voor je gezondheid, want dan vul je je reserves aan. Van energie en motivatie tot concentratie. Span je je te lang achter elkaar in? Dan put je je reserves uit, met alle gevolgen van dien. Je voelt je gejaagd, bent minder productief en onthoudt vaak minder.

Een beetje stress door te veel inspanning is op zijn tijd helemaal niet erg. Maar stress wordt ongezond als je lichaam niet meer goed kan herstellen. Bijvoorbeeld als je er langdurig last van hebt. Hoe zorg je dat je tussen al dat hollen door ook genoeg stilstaat? Met onderstaande tips (her)vind je een goede balans tussen inspanning en ontspanning tijdens de decemberdrukte én daarna.

1. Plan tijd voor ontspanning in
Ontspanning kan je plannen. Net als deadlines of afspraken. Of je nu naar een pre-kerstborrel gaat, een sportlesje meepakt of een middag met een kerstfilm op de bank ploft: ontspanning verdient ook een plek in je agenda. Al begin je maar met 10 minuten geconcentreerd ademhalen, direct na het opstaan: zo kun je je even concentreren op het hier en nu.

2. Kies vaker voor jezelf
Het is natuurlijk geweldig dat jij altijd degene bent die anderen wil helpen, maar niet als je hierdoor geen tijd voor ontspanning overhoudt. Probeer om vaker ‘nee’ te zeggen. Daarmee help je jezelf aan een betere balans. Niet makkelijk om te doen, maar wel belangrijk.

3. Beweeg je hoofd leeg
Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is zowel belangrijk voor je hoofd als voor je lichaam. Beweeg je overdag weinig en ben je veel met je hoofd bezig? Dan ontspan je ’s avonds waarschijnlijk beter als je eerst iets actiefs doet. Zoals sporten, dansen op je favoriete kerstnummer of door de buurt wandelen op zoek naar het mooist versierde kersthuis.

Tip: maak je hoofd leeg door op te ruimen in huis. Want: een opgeruimd huis zorgt voor meer rust in je hoofd. En in een opgeruimd huis is de aanloop naar de feestdagen ook fijner.

4. Verdeel de taken
De juiste taakverdeling kan ontzettend schelen in de last die je voelt – op werk of thuis. Er zijn vast klusjes die jou veel moeite kosten, maar die je partner misschien wel fluitend doet. Of andersom. Zoals boodschappen doen voor kerst. En kijk je als een berg op tegen die vervelende taken voor je werk? Kijk of je ze kunt verdelen met collega's of doe ze gelijk aan het begin van de werkdag, zodat je ze van je lijstje kunt wegstrepen.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij een betere balans tussen inspanning en ontspanning? Mindfulness wordt steeds populairder om juist preventief te zorgen dat ontspanning en inspanning in balans zijn. Bij mindfulness leer je omgaan met stress, je zelfkennis te verhogen en beter in balans te blijven. Lees hier meer over de vergoeding voor mindfulness uit de aanvullende verzekering van Zilveren Kruis.