Hoe gezonder je bent, hoe beter je je vaak voelt. En daar heb je misschien wel meer invloed op dan je zelf denkt. Want alles telt mee als het om je gezondheid gaat. Van genoeg bewegen en goed eten tot lekker slapen. Maar ook op tijd ontspannen en fijne mensen om je heen hebben.

Wil je weten hoe het totaalplaatje van jouw gezondheid er nu uitziet? Kom er in een paar minuten achter met de TotaalCheck van Zilveren Kruis en krijg persoonlijke tips hoe je jouw gezondheid in kleine stapjes nog kunt verbeteren.

Het totaalplaatje van je gezondheid

Wat heeft er dan allemaal invloed op je gezondheid? Onder meer deze 6 thema's:

1. Gezond eten
Als je gezond eet, krijg je de voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft en dat heeft invloed op je gezondheid. En dat gezonde eten is zeker niet minder lekker. Je moet er alleen ruimte voor maken in je leefstijl, dan wordt het steeds makkelijker. Maar niet alleen wat je eet heeft invloed op hoe jij je voelt. Ook hoe je eet. Het is belangrijk om te genieten van eten. Neem er (samen) de tijd voor en eet lekker gevarieerd.

Wil je wel gezonder eten maar heb je daar wat hulp bij nodig? Zorg dat je je maaltijden van tevoren plant. Ga hierbij uit van een basis van groente. Maak twee keer zoveel en vries een portie in. Zo kan je ook makkelijk gezond eten als je geen zin of tijd hebt om te koken.

2. Genoeg bewegen
Bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt onder meer je bloedvaten, hart en longen gezond te houden. En het heeft een positief effect op je immuunsysteem. Maak er daarom een gewoonte van en wissel verschillende activiteiten af. Pak de ene dag een sportlesje mee en maak de andere dag een blokje om met een podcast.

Klein beginnen? Bewegen kan overal. Pak eens de trap in plaats van de lift en balanceer eens op één been tijdens het tandenpoetsen. Doe ook je best om minder te zitten. Sta bijvoorbeeld ieder uur even op.

3. Lekker slapen
Een goede nachtrust zorgt ervoor dat we de emoties van de voorgaande dag kunnen verwerken, en dat we onthouden wat we die dag hebben geleerd. Daarnaast reset het als het ware de hersenen, waardoor we de volgende dag weer ruimte hebben voor nieuwe kennis, emoties en prikkels.

In principe is goed slapen iets wat automatisch gaat. Maar als dat niet zo is, is er veel wat je zelf kunt doen. Maak bijvoorbeeld een gewoonte van een avondroutine. Begin met een warme douche, leg vervolgens je kleding vast klaar voor de volgende dag en neem nog even de tijd om een boek te lezen in bed.

4. Op tijd ontspannen
Wanneer je ontspant, vul je je energievoorraad aan. Een gezonde balans tussen spanning en ontspanning is daarom belangrijk voor je gezondheid. Die balans is voor iedereen anders. Vind je het moeilijk om te ontspannen? Probeer eens te mediteren. De Actify-app van Zilveren Kruis helpt je hiermee. Elke dag tien minuten, meteen bij het opstaan. Dat hoeft helemaal niet zweverig te zijn, je leert als het ware te concentreren op het nu.

5. Goede relaties
Fijne relaties met familie, vrienden, collega's kunnen ervoor dat je minder stress ervaart. Dat is belangrijk, want chronische stress verstoort je hormonen en dat kan leiden tot overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, een minder sterk immuunsysteem, slapeloosheid en depressie. Werk dus aan je relaties.

Leg bijvoorbeeld eens echt contact en praat goed bij met iemand waarmee je een band hebt. Hoe? Vertel of vraag de ander eens iets specifieks, zoals 'Waar verwonder je je de laatste tijd over?'.

6. Fijne (werk)omgeving
Een fijne omgeving is goed voor lichaam en geest. Heb je bijvoorbeeld last van herrie, druk verkeer voor de deur of overmatige prikkels? Dan kom je niet goed tot rust. Een rustige en opgeruimde plek waar je je even kunt terugtrekken is dan fijn. Daar kan je zelf voor zorgen.

Begin klein en pak bijvoorbeeld eens je kledingkast aan. Vind je het moeilijk om een kledingstuk weg te doen? Draai het haakje van de hanger dan om en hang het terug in de kast. Is het haakje na 3 maanden nog omgedraaid? Dan heb je het kledingstuk niet gedragen en is het tijd om het weg te doen.

Benieuwd wat je nog meer kan doen voor je gezondheid? Ontdek tips, inspirerende verhalen en handige tools in het online magazine van Zilveren Kruis. En ga zelf aan de slag met jouw totaalplaatje.