De meeste Nederlanders zetten gemiddeld 6.000 stappen per dag, terwijl het advies luidt om minimaal 10.000 stappen op een dag te zetten. Dit is voor velen net even te veel naast werken, zorgen, koken en sporten. Denk jij ook dat je geen tijd hebt voor 10.000 stappen per dag? Met deze tips is het makkelijker dan je denkt.

Tip 1. Ga het experiment met jezelf aan en vraag je bij elke activiteit af hoe je het actiever kunt maken. Probeer daarbij kleine afstanden die je nu met de auto doet, lopend te doen. Houd je stappen bij via je smartphone en download een app die je nog meer stimuleert om te bewegen, zoals de app Actify - een initiatief van Zilveren Kruis.

Wat nou als je op werkdagen naar het station zou lopen in plaats van de bus te pakken? Twee keer een halfuur lopen op een doordeweekse dag is met 6.000 extra stappen bijvoorbeeld al een mooi begin.

Tip 2. Grote kans dat je prima wat extra kunt bewegen tijdens alledaagse dingen. Gebruik geen gieter om je planten water te geven, maar breng ze één voor één naar de kraan, loop tijdens het tandenpoetsen door het huis en breng je afval elke avond naar de container bijvoorbeeld.

Tip 3. Moet je ergens wachten? Blijf dan lopen. Voer je telefoongesprekken ook lopend door de kantoorgang of ga een blokje om met je oortjes in. Belangrijk is dat je elk uur sowieso even opstaat, al is het maar om een kop koffie te halen. Elke stap telt.

Meer stappen in je dagelijkse leven

Tip 4. Wandel als het kan 's avonds nog even een rondje door de buurt met je favoriete podcast. Het is een fijne afleiding bij zoete trek na het avondeten en je slaapt ook nog eens beter.

Tip 5. Blijf je liever binnen? Doe een wandel-work-out binnenshuis. Op YouTube vind je veel video's om ook thuis je stappendoel te halen.

Maak het leuk

Tip 6. In het weekend kun je van je 10.000 stappen een echt uitje maken. Plan bijvoorbeeld een leuke themawandeling met het hele gezin, je partner of een vriend(in). Van wadlopen tot boswandeling en street art-wandeling: er valt genoeg te kiezen.

Tip 7. Vind je wandelen niks en mag het van jou wel wat uitdagender? Ga dan hardlopen. Na een work-out van 5 kilometer heb je al snel 7.000 stappen gezet. En wie zegt dat je per se moet wandelen om veel stappen te zetten? Dans ook eens door de kamer op je favoriete muziek om je stappendoel te halen of pak wat vaker de fiets.

Zet de stap naar meer bewegen

Wil je werk maken van die 10.000 stappen per dag, en ben je ook benieuwd hoe je beter kunt ontspannen of gezonder kunt eten? Ga eenvoudig en in kleine stapjes aan de slag met je persoonlijke doelen. De app Actify helpt jou gemakkelijk nieuwe, goede gewoontes creëren én vol te houden. Download de app hier en ontdek alle oefeningen en tips waarmee je moeiteloos een gewoonte maakt van meer bewegen.