We wíllen wel elke dag genoeg bewegen, maar zin maken om een blokje om te gaan of een sportles te volgen is niet altijd even makkelijk. Je kent het wel: je maakt allerlei excuses en uitstelgedrag ligt op de loer. Ontdek hoe je jezelf in beweging krijgt. Zelfs als je geen zin hebt.

Het geheim? Een coach of (digitale) buddy die je van de bank trekt. Volgens sportpsycholoog Rico Schuijers werkt een (digitale) buddy motiverend omdat het een sociaal proces is. "Er wordt een beroep gedaan op je loyaliteit." Een sportafspraak met iemand anders zeg je minder snel af dan een afspraak met jezelf.

Tip: Je sportmaatje hoeft niet een persoon te zijn. Er zijn veel apps die je helpen om meer te bewegen, zoals de app Actify, een initiatief van Zilveren Kruis.

Makkelijk meer bewegen

Bewegen gaat ook makkelijker én beter als je het met een (digitale) buddy samen doet. Dat laat onderzoek van de Universiteit van Aberdeen zien. Het idee van dit onderzoek was om in een natuurlijke omgeving te testen wat er gebeurt als twee mensen samenkomen, met als doel meer te bewegen. Onderzoeker Pamela Rackow las motivatietips in een folder die suggereerde dat een buddy haar zou helpen om meer te bewegen. Ze name de proef op de som.

Wat blijkt? Onderzoekers ontdekten dat een (nieuwe, digitale) buddy de hoeveelheid lichaamsbeweging verhoogde. Ze zagen daarbij dat mensen meer bewogen wanneer hun buddy mentale steun en aanmoediging bood in plaats van praktische steun, zoals nooit een work-out overslaan. Het is dus belangrijker om elkaar te motiveren dan om de activiteit altijd samen te doen.

Maak het vooral leuk

Hoe en met wie jij het liefst beweegt, hangt natuurlijk van je voorkeur af. Maak het vooral leuk, dan houd je het ook makkelijker vol. Zo draagt lekker bewegen bij aan het totaalplaatje van jouw gezondheid. Benieuwd hoe gezond jij op dit moment leeft? Check het met de TotaalCheck van Zilveren Kruis en krijg concrete tips waarmee je direct aan de slag kan.

Mag je wel wat meer bewegen? Maak het dan leuk en makkelijk met een bewegingsbuddy. Het mooie is, bewegingsbuddy's zijn er in alle soorten en maten.

  • Een goede vriend(in)
    Uit onderzoek blijkt dat vooral mentale steun ervoor zorgt dat je meer en beter gaat bewegen. Sporten met een goede vriend of vriendin werkt dus extra goed en is ook nog eens gezellig.

  • Een groepje
    Heb je geen vaste bewegingsbuddy? Meld je aan bij een lokale yogagroep of trommel buddy's op om thuis yoga te doen. Een groepje is niet alleen een goede stok achter de deur, je kan elkaar ook door een pittige work-out slepen.

  • Een personal trainer
    Een personal trainer helpt je bij het maken van een plan en het juist uitvoeren van oefeningen. De focus op jouw persoonlijke beweegdoel zorgt ervoor dat je extra effectief traint. Is begeleid trainen boven je budget? Volg dan een sessie met z'n tweeën en deel de kosten.

  • Een digitale buddy
    Download de app Actify hier en begin vandaag nog met een digitale buddy. De app van Zilveren Kruis spoort je aan om meer te bewegen, met tips en inzicht in je voortgang. Je krijgt herinneringen als je nog moet bewegen en een beloning als je je doelen hebt gehaald. Zie het als een personal trainer in je broekzak die met je meedenkt, je complimentjes geeft en je aanmoedigt.