Elke dag bewegen heeft een positief effect op je gezondheid, van je hersenen tot je gewrichten. Het helpt je om risico's op gezondheidsproblemen te verlagen. Bewegen: doe jij het wel genoeg? Ontdek met deze checklist hoe goed je bezig bent en krijg tips hoe je gemakkelijk meer beweegt.

  • Ik sta elk uur even op
    Voorkom jij veel stilzitten en sta jij elk uur even op om te bewegen? Te lang zitten houdt namelijk verband met diabetes type 2, hartkwalen en slaapproblemen. Elk uur kort bewegen verkleint de kans om ziek te worden.

  • Ik beweeg elke dag 30 minuten matig intensief
    Beweeg jij elke dag 30 minuten matig intensief? Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag en ademhaling omhoog, maar kan je nog wel tegelijkertijd praten. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen, de hond uitlaten, rustig zwemmen en traplopen. Maar ook huishoudelijke klussen zoals ramen lappen, stofzuigen en tuinieren tellen mee.

  • Ik train mijn spieren regelmatig
    Doe jij tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten? Denk bijvoorbeeld aan fitnessen of oefeningen met gewichten.

  • Ik sport elke week minstens 1 uur
    Besteed jij minstens een uur per week aan conditietraining of sport, zoals hardlopen, voetballen en tennissen? De gezondheidsexperts van Zilveren Kruis raden een tot twee keer per week een intervaltraining aan én een korte intensieve workout om je hartslag te verhogen. Eventueel in combinatie, zoals bij HIIT, roeien of crosstrainen.

Naast bewegen telt ook ontspannen, eten, slapen, goede relaties en plezier in je werk mee als het gaat om je gezondheid. Je gezondheid is namelijk een totaalplaatje. Hoe gezond leef jij? Check het met de TotaalCheck van Zilveren Kruis en krijg concrete tips waarmee je direct aan de slag kan.

Tips om meer te bewegen

Freek zit voor zijn werk de hele dag. Hij besloot dat het roer om moest en doet bijvoorbeeld tegenwoordig al zijn telefoontjes lopend. "Ook zet ik de auto ook een straat verder in mijn buurt, zodat ik nog een stukje moet lopen voordat ik op de bank plof."

Wil jij een gewoonte maken van meer bewegen? Ga eens staan tijdens videovergaderingen en wandel tijdens de lunch. Gezellig als je samen met iemand gaat, hierdoor houd je elkaar gemotiveerd. Heb je de smaak te pakken? Maak 's avonds een wandeling terwijl je naar een podcast luistert. Een ommetje helpt je beter te slapen en het is een goede afleiding als je trek hebt in iets lekkers.

Het kan ook nóg makkelijker: bewegen tijdens het huishouden. Draag een emmer met sop op schouderhoogte voor je uit bij het schoonmaken, doe squats tijdens het stofzuigen of doe wall-sits tussen je klusjes door.

Zo houd je het makkelijk vol

Wil je meer tips om meer te bewegen of sporten zonder sportschoolabonnement? Maak er een gezonde gewoonte met de gratis Actify-app, een initiatief van Zilveren Kruis. Je ontvangt simpele en leuke acties voor elke dag.

"Het is alsof iemand met je meedenkt, je complimentjes geeft en je aanmoedigt", zegt Maya, die de app nu al een tijdje gebruikt. "Door in kleine stapjes te werken aan een nieuwe gewoonte houd je het makkelijker vol."