Al een paar jaar geleden wees Europees onderzoek uit dat Nederlanders het meest zitten van heel Europa. En de pandemie heeft dat er niet beter op gemaakt. Veel Nederlanders geven aan minder te zijn gaan bewegen. Dat is niet best. Te lang zitten houdt namelijk verband met diabetes type 2, hartkwalen en slaapproblemen. Gelukkig kan je jouw zitgedrag heel makkelijk aanpassen.

Heb je een kantoor- of beeldschermbaan? Dan ontkom je vaak niet aan behoorlijk wat zituren. Helemaal niet als je veel thuiswerkt. En hoewel je goed bezig bent als je naar de sportschool gaat, ontsnap je met een avondje sportschool niet aan de schadelijke effecten van dat vele zitten.

Professor dr. Hanno Pijl: "Sta regelmatig (ieder uur ten minste) op van achter het beeldscherm of vanuit je luie stoel. Loop dan een paar minuten rustig rond of gebruik je spieren op een andere manier. En probeer regelmatig een half uur te wandelen of te fietsen. Neem de trap in plaats van de lift. Maak dagelijkse beweging tot routine. Dat maakt de kans op ziekte veel kleiner. Daar zijn steeds meer wetenschappelijke bewijzen voor."

Naast bewegen telt ook ontspannen, eten, slapen, goede relaties en plezier in je werk mee als het gaat om je gezondheid. Je gezondheid is namelijk een totaalplaatje. Benieuwd of jij genoeg beweegt? Check het met de TotaalCheck van Zilveren Kruis en krijg concrete tips waarmee je direct aan de slag kan.

Begin bijvoorbeeld alvast met elk uur op te staan en maak er zo een gewoonte van. Je haalt daarmee je lichaam uit de automatische piloot en dwingt je stofwisseling weer op gang te komen.

Zo kom je meer van die stoel af

Lijkt dit je een behoorlijke opgave? Niet nodig, want bewegen kan ook leuk zijn. En als iets leuk is om te doen, houd je het ook nog eens gemakkelijker vol. Beweeg meer en zit minder met deze leuke tips:

1. Download samen met je collega's een bewegingsapp en maak er een wedstrijd van wie het meest in beweging is.

2. Gebruik je lunchpauze nuttig: wandel naar je favoriete lunchtentje voor een lekker broodje of doe mee aan een sportlesje.

3. Doe al je telefoontjes staand. Nog beter: ijsberend door de woonkamer of terwijl je de was ophangt.

4. Ga je weer op je stoel zitten? Blijf dan elke keer vijf seconden boven de zitting hangen. Dat is goed voor je beenspieren.

5. Avondje tv-kijken? Sta op tussen iedere aflevering van je favoriete serie. Bijvoorbeeld om wat te drinken te pakken.

In kleine stapjes meer bewegen

Of je doel nu gezonder eten of meer bewegen is: het werkt het beste om klein te beginnen en vaak te herhalen. De app 'Actify, de vitaliteitscoach', een initiatief van Zilveren Kruis, helpt jou gemakkelijk goede gewoontes creëren. Wil je meer bewegen, maar word je niet gelukkig van de sportschool? Ontdek alle oefeningen en tips in de app waarmee je moeiteloos een gewoonte maakt van meer bewegen.