Gelukkig en gezond oud worden is makkelijker dan je misschien denkt. Wereldwijd zijn er vijf gebieden waar mensen dat opvallend goed lukt: de Blue Zones. Hier leven ze nog lekker simpel. En dat blijkt te werken, want ze worden hier in goede gezondheid oud. Hoe leeft iemand in een Blue Zone? En wat kan jij leren van de Blue Zones om ook gezonder en langer te leven?

De vijf Blue Zones vind je in Italië, Japan, Californië, Costa Rica en Griekenland. Mensen worden daar zo'n negentig tot honderd jaar oud, tien tot twintig jaar ouder dan wij. In de Blue Zones gaat het - net als bij Zilveren Kruis - om meer dan alleen goed eten en genoeg bewegen. Om meer dan lichaam en geest. Ook de omgeving, familie, vrienden en werk hebben hier invloed op de gezondheid van mensen.

Wat kunnen we leren van Blue Zoners?

Blue Zoners leven veel eenvoudiger en gezonder dan wij. In de westerse wereld zijn we steeds minder simpel gaan leven. We willen alsmaar meer, beter en mooier. Onze levensstijl staat lijnrecht tegenover die van de mensen die in de Blue Zones leven. In de Blue Zones leven ze een simpel bestaan, waarbij ze genoeg bewegen, gezond eten en voldoende rust nemen. Dit kunnen we van ze leren:

1. Voeden, niet vullen

Ze eten volgens de voedingspiramide van Harvard, al weten ze dat zelf waarschijnlijk niet. Dat betekent weinig toegevoegde suikers, koolhydraten en dierlijke eiwitten uit vlees, vis, melk, kaas en eieren. Blue Zoners eten juist weer veel groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten. Zit je vol? Dan stop je met eten. Niet pas als het op is.

Tip: kook vooral wat minder, zo hoef je niets weg te gooien. Heb je toch wat over? Bewaar dit dan voor de lunch de volgende dag.

2. Beweging zonder sportschool

In de Blue Zones hangen ze niet aan ingewikkelde dure apparaten, maar blijven ze in beweging door te wandelen, fietsen, zwemmen of zelf het deeg te kneden. En dat doen ze tot op hoge leeftijd.

Tip: laat de auto wat vaker staan en fiets of wandel naar de supermarkt of die vriendin die dichtbij woont.

3. Tevreden met werk
Waar wij niet kunnen wachten op ons pensioen en druk zijn met ambities, carrières en stress, heeft de bevolking in de Blue Zones werk dat ze een tevreden gevoel geeft. Stoppen met werken en 'pensioen' bestaat voor hen dan ook meestal niet. Ze doen het op latere leeftijd gewoon wat rustiger aan. Door tevreden te zijn, ervaren ze weinig stress. Natuurlijk is het werkleven van de Blue Zoners lastig te vergelijken met een kantoorbaan in Nederland, maar je kan er nog steeds van leren.

Tip: zorg voor balans tijdens je werkende leven en zorg ook dat je iets doet wat je leuk vindt als je niet meer werkt. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk of sluit je aan bij een vereniging.

4. Je bent niet alleen
In deze gebieden horen mensen ergens bij. Bij de bevolking, bij het dorp, bij hun familie. Daardoor voelen ze zich verbonden met het grotere geheel.

Het roer volledig omgooien en jezelf de Blue Zone-leefstijl aanmeten is misschien lastig in Nederland, maar kleine stapjes dragen ook bij aan een gezond en gelukkig leven.

Tip: zoek een hobby die je blij maakt, wandel regelmatig, probeer zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en geef aandacht aan vrienden en familie. Zo word je niet ineens 110 jaar, maar leid je wel een gelukkiger en gezonder leven.

Ga direct aan de slag

Direct een beetje meer Blue Zone in je eigen leven brengen? Doe dan de TotaalCheck van Zilveren Kruis. De TotaalCheck geeft je inzicht in het totaalplaatje van je gezondheid en tips om met kleine stapjes aan je gezondheid te werken. Zo kan je direct aan de slag.

Of doe inspiratie op in een van de inspirerende artikelen van het online Magazine van Zilveren Kruis. Ontdek bijvoorbeeld hoe je gemakkelijk meer groente eet.