Met de drukke levensstijl van tegenwoordig kan samen eten een uitdaging zijn. Toch is hier tijd voor maken wel de moeite waard. Samen eten doe je namelijk niet alleen omdat het gezellig is. Het kan ook voordelen hebben voor je mentale en fysieke gezondheid.

"Een gezonde levensstijl begint bij goede voeding. Maar het is daarbij niet alleen belangrijk wat je eet, maar ook hoe je eet", weet Sophie Eggengoor van EkoMenu. "Genieten van het eetmoment en de tijd nemen om samen te eten is ook belangrijk voor lichaam en geest."

Want als het om je gezondheid gaat telt alles mee. Zilveren Kruis helpt je om met kleine veranderingen stap voor stap aan de slag te gaan met je gezondheid. Op een leuke manier. Met de TotaalCheck krijg je inzicht in je gezondheid. En geven we je inspiratie en kleine acties om gezonde keuzes te maken, nieuwe dingen te proberen die passen bij jouw manier van leven en de dingen die je nu al doet. Zo kun je het echt volhouden.

Aan tafel met het gezin

Verschillende onderzoekers zijn het erover eens: hoe meer je samen met je kinderen eet, hoe meer ze hiervan profiteren. Uit meer dan twee decennia aan onderzoeken blijkt dat kinderen die samen met het gezin eten, het beter doen op school en een grotere woordenschat hebben. Ze eten gezonder en hebben minder last van depressie, angst en eetstoornissen.

Gezinsmaaltijden zijn niet alleen goed voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Samen eten is voor velen het ideale moment om het even rustiger aan te doen en samen de dag door te nemen. Koppels die meer belang hechten aan gezinsmaaltijden zijn dan ook meer tevreden met hun relatie.

Redenen om vaker samen te eten

Samen eten kan een positief effect hebben op de gezondheid en het geluksgevoel. Het is een fijne manier om je meer verbonden te voelen met vrienden en familie, wat belangrijk is voor je mentale gezondheid. Uit onderzoek blijkt ook dat volwassenen die met anderen aan tafel gaan, meer fruit en groente eten en minder fastfood dan degenen die alleen eten.

Samen eten als single

Niet alleen familiemaaltijden doen een mens goed. Gezellig eten met vrienden, huisgenoten, collega's werkt net zo goed. Ook voor singles. Dus nodig eens wat vaker mensen uit om samen te eten of sluit je aan bij een kook- of eetclub.

Tip: maak genoeg eten om restjes over te houden voor de volgende dag. Zo geniet je zonder gezelschap nog een keer van een gezonde(re) maaltijd zonder extra werk.

Met het bord op schoot

Wil je er een gewoonte van maken om vaker samen te eten? Doe dit dan wel aan tafel. Mensen die met hun bord voor de televisie kruipen, hebben namelijk een grotere kans op gewichtstoename. Want wie voor de televisie eet, eet vaak meer dan nodig en waardeert minder wat er gegeten wordt. Hierdoor is de maaltijd vaak ongezonder.

"Wanneer je met aandacht eet - dat wil zeggen: niet op de automatische piloot en zonder te veel afleiding - voel je beter wanneer je genoeg hebt gegeten en eet je minder snel meer dan je nodig hebt", tipt Eggengoor.

"Samen genieten van een gezonde maaltijd hoeft niet te betekenen dat je uren in de keuken staat. De voordelen van samen eten bereik je namelijk al door de sfeer aan tafel en door te eten met aandacht. Maar af en toe wat langer de keuken induiken met je kinderen, partner of vrienden leidt vaak tot leuke ontdekkingen, zoals nieuwe kooktechnieken, verrassende smaken of heerlijke gerechten. Natuurlijk is er ook niks mis met een afhaalmaaltijd op z'n tijd. Het draait allemaal om balans", aldus Eggengoor.

Alles om gezonder te leven in één app

Op een leuke manier en in kleine stapjes werken aan een gezonder leven? De Actify vitaliteitscoach, een initiatief van Zilveren Kruis, helpt je graag op weg. Bijvoorbeeld met lekkere recepten, gevalideerd door diëtisten, die je gezellig samen kunt bereiden en opeten.