Je voeding en eetgewoontes kunnen je nachtrust bevorderen of juist verstoren. Helpt een slaapmutsje of slaapthee om goed te slapen? En is eten vlak voordat je naar bed gaat echt onverstandig? Ontdek wat voeding en drank met je slaap doen.

Goed slapen kan niet alleen invloed hebben op je lichamelijke gezondheid, maar ook op je geestelijke gezondheid en de kwaliteit van leven. De meeste mensen voelen zich goed bij zo'n 7 à 9 uur slaap, maar slaap je langdurig te weinig? Dan kan dit het risico op chronische gezondheidsproblemen zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten verhogen, blijkt uit diverse internationale onderzoeken.

Voeding kan je nachtrust bevorderen, maar het lost slaapproblemen niet zomaar op als je levensstijl niet in balans is. Je gezondheid is namelijk een totaalplaatje, waarin tal van factoren zoals goed slapen, regelmatig bewegen en voldoende ontspannen een rol spelen. Benieuwd naar het totaalplaatje van jouw gezondheid? Check het met de TotaalCheck van Zilveren Kruis.

Wat moet je nou wel en niet eten of drinken voor een goede nachtrust? Twee feiten en vier fabels over eten en beter slapen.

1. Cafeïne verstoort je nachtrust
Feit. Het is algemeen bekend dat cafeïne je slaap niet ten goede komt. Het stimuleert je hersenen, nieren, maag en darmen. En dit kan je nachtrust verstoren.

Onderzoek wijst daarbij uit dat mensen die minder cafeïne binnenkrijgen, minder stress en een betere slaapkwaliteit hebben. Je kan het beste twee tot drie uur voor het slapen geen koffie meer drinken, maar ook geen groene of zwarte thee. De meeste theesoorten bevatten namelijk ook cafeïne.

2. Je slaapt lekkerder na een glaasje (warme) melk
Fabel. Warme melk is een veelgebruikt huismiddeltje tegen slapeloosheid. Het bevat kleine hoeveelheden slaapbevorderende stoffen zoals tryptofaan, calcium, vitamine D en melatonine. Maar om genoeg binnen te krijgen voor een duidelijk effect zou je liters moeten drinken.

3. Een slaapmutsje helpt je goed te slapen
Fabel. Van een alcoholische versnapering voor het slapengaan kun je makkelijker in slaap vallen, maar de kwaliteit van je nachtrust wordt door alcohol juist minder. Je bereikt de diepe slaap namelijk niet of nauwelijks.

4. Na een kopje slaapthee slaap je beter
Fabel. Met kalmerende ingrediënten zoals kamille, citroen en lavendel belooft slaapthee je beter te laten slapen. Hoewel thee die van alleen kruiden is gemaakt geen cafeïne bevat, is een bevorderend effect op slaap nooit hard aangetoond. Kwaad kan het overigens niet, het is namelijk wel goed voor de vochtbalans.

5. Veel eten voor het slapengaan is onverstandig
Feit. Slapen zorgt voor lichamelijk en geestelijk herstel. Eten voor het slapengaan verstoort dit herstel, omdat je lichaam aan het werk moet om het eten te verteren. Daarnaast verbruik je de energie van het eten niet en slaat je lichaam dit op als vet, wat een risicofactor is voor overgewicht. Slaapspecialisten en diëtisten raden aan om zo'n drie uur voor het slapengaan geen complete maaltijd meer te eten. Maar gaan slapen met trek is ook niet aan te raden, eet dan voor het slapengaan nog iets lichts.

Hoe slaap je dan wel beter?

Kortom, vermijd voor het slapengaan in ieder geval voeding en eetgewoontes die je lichaam een energieboost geven of aan het werk zetten. Als je een gezonde levensstijl hebt, maakt je lichaam zelf de juiste hormonen aan waardoor je 's avonds moe wordt. Luister naar je lichaam en zorg ervoor dat je ontspant en tot rust komt voor je onder de wol kruipt: dit kan helpen om beter te slapen.

Meer weten over gezonde voeding en gezonder eten? Blader hier door alle content van het online Magazine van Zilveren Kruis.