Gezonde voeding draagt bij aan een gezond lichaam en een sterk immuunsysteem. We zouden daarom meer voedsel moeten eten dat vol zit met gezonde voedingsstoffen, adviseren deskundigen. Dat begint bijvoorbeeld met meer groente. Nederlanders eten namelijk gemiddeld minder dan negentig gram per dag blijkt uit cijfers van het RIVM, terwijl dat zo’n 350 gram zou moeten zijn.

Groente bevat belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Maar dat is niet het enige waar ze belangrijk voor zijn. Voedingsdeskundigen benadrukken dat groente rijk aan vezels is, wat een positief effect heeft op de darmgezondheid en het maagdarmkanaal. Daarom is het belangrijk om gevarieerd te eten, met genoeg groente en bij voorkeur onbewerkte producten. Bij bewerking van voeding in de fabriek gaan veel gezonde voedingsstoffen verloren en blijven er vaak alleen calorieën over.

Stap voor stap meer groente

Zilveren Kruis helpt je graag op weg om gezondere keuzes te maken. Download de app 'Actify, de vitaliteitscoach' en eet stap voor stap meer groente zonder dat je je eetpatroon hoeft om te gooien.

Begin de dag met je favoriete groente

Tip 1. Probeer verschillende groenten eens wat vaker in je dagelijkse voedsel te 'verstoppen'. Het ontbijt leent zich hier perfect voor. Voeg bijvoorbeeld groente toe aan smoothies of een omelet. Een handvol spinazie of boerenkool in een smoothie met banaan of framboos zorgt er niet voor dat je smoothie minder smaakt, maar je plukt er wel de vruchten van.

Gezond lunchen en verantwoord snacken

Tip 2. Beleg je boterham met groente, zoals komkommer, tomaat, sla of avocado.

Tip 3. Vervang boterhammen bij de lunch door een boerenomelet. Zo’n omelet met groente staat in no time in tafel. Voeg tomaat, paprika, ui, dunne plakjes courgette, overgebleven aardappel of groente van de vorige dag toe aan het ei. Bak in olijfolie en maak het eventueel af met wat kaas.

Tip 4. Heb je ook weleens last van een energiedip in de middag? Je grijpt dan al snel naar wat zoets. Dat kan prima in een gezond dieet passen, maar houd het dan bij twee of drie blokjes (pure) chocolade. Het 80/20 principe vinden veel mensen prettig: eet voor 80 procent zo gezond mogelijk en 20 procent iets minder gezond. Zo kun je op een ontspannen manier naar je voedingspatroon kijken en is het op de langere termijn veel makkelijker om vol te houden.

Avondeten met meer groente

Tip 5. Ken je het ‘andersom groente’-principe al? Ga voor 75 procent groentesaus en 25 procent pasta. De saus maak je met welke groente je maar in huis hebt, gecombineerd met tomatensaus. Moeilijke eters thuis? Maal de saus dan fijn met de staafmixer of blender. Voeg aan het eind eventueel wat geraspte kaas toe.

Tip 6. Maak eens een ouderwetse (maaltijd)soep: niet alleen makkelijk en snel zelf gemaakt, maar ook supergezond. Denk aan groentesoep, pompoensoep of tomatensoep. De kant-en-klare verse soeppakketten van de groenteafdeling in de supermarkt bieden inspiratie, zodat je het daarna zelf kunt nabootsen en combineren met andere groente.

Groente als toetje? Ja, het kan!

Tip 7. Een andere originele manier om meer groenten te eten, is door ze in desserts en zoete lekkernijen te verwerken. Voeg wortels toe aan cupcakes en maak brownies eens met zoete aardappelen of courgette. En heb je chocolademousse van avocado al eens geprobeerd?

Kies wat bij jou past

Experimenteer met meer groente eten en kies daarbij wat voor jou werkt. Elke dag biedt een nieuwe kans om in kleine stapjes meer groentes aan je maaltijden toe te voegen en te wennen aan lekkere en gezonde(re) eetgewoontes.

Alles telt mee als het om gezondheid gaat

Naast gezond eten zijn er nog tal van factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl: van regelmatig bewegen en goed slapen tot plezier in je werk, waar je woont en voldoende kunnen ontspannen. Wil je aan een gezonde levensstijl werken? Start met de TotaalCheck van Zilveren Kruis. Je krijgt inzicht in het totaalplaatje van je gezondheid en ontvangt tips om met kleine stapjes aan je gezondheid te werken.