Hoewel Nederlanders de vakantieschade flink aan het inhalen zijn, is op vakantie gaan door de pandemie nog steeds een stuk minder vanzelfsprekend. Toch is het een goed idee om er even tussenuit te gaan. Want alles telt mee als het om je gezondheid gaat. Ook op vakantie gaan.

Het advies is wel voordat je boekt of op reis gaat, het actuele reisadvies per land te checken.

Vakantie, waar en hoe lang je het ook viert, kent veel positieve gezondheidseffecten. Voornamelijk dankzij de rust, de tijd die je buiten doorbrengt, een lege agenda en minder verplichtingen, ziet psycholoog en energiecoach Tessa Houben. "Even (letterlijk) afstand nemen van alles, lukt niet als je in de waan van de dag blijft doorgaan. Zo nu en dan lekker niks doen is goed voor je."

Je gezondheid is namelijk een totaalplaatje waarin alles meetelt: van hoe vaak je beweegt tot je werk-privébalans, wat je eet en je relatie met anderen. Benieuwd naar het totaalplaatje van jouw gezondheid? Check het met de TotaalCheck van Zilveren Kruis.

Vakantiegangers zijn gelukkiger en gezonder

Verschillende onderzoeken laten zien dat vakantie stress vermindert, wat zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarbij blijkt dat mensen die regelmatig op vakantie gaan gelukkiger zijn dan thuisblijvers. Ook voelen mensen zich op vakantie over het algemeen gelukkiger dan in hun dagelijkse leven. Zelfs het boeken van een vakantie zorgt al voor een geluksgevoel. Wil je echt even ‘loskomen’ van het dagelijkse leven op vakantie? Boek dan een vakantie van acht dagen of langer, is het advies van wetenschappers.

Helaas houdt het positieve effect van een vakantie gemiddeld maar ongeveer twee weken aan na je vakantie, blijkt uit een onderzoek naar geluksbeleving van de Erasmus Universiteit. Hoe houd je dat relaxte gevoel na je vakantie wat langer vast? En hoe zorg je ervoor dat je niet na die twee weken opnieuw aan vakantie toe bent?

Meer vakantiegevoel in je dagelijks leven

Volgens Houben is het vakantiegevoel vasthouden een kwestie van de juiste balans vinden tussen inspanning en ontspanning. "Maak de omslag van ontspanning naar drukte zo klein mogelijk en voeg de positieve factoren van een vakantie, zoals meer tijd voor jezelf en ontspanning, ook toe in je dagelijks leven."

Ontspanning betekent ook vaak iets anders dan we denken. "Een avondje voor de tv of afspreken met vrienden kan heel fijn zijn, maar het neemt niet altijd de spanning die in je lijf zit weg. Urenlang series kijken kan soms meer een vlucht zijn uit je stressvolle leven dan ontspanning. Wees je er van bewust waarom je het doet en wissel het ook af met activiteiten zonder prikkels. Zoals een wandeling door de natuur, een boek lezen of een yogaklasje. Of even mediteren door gewoon een paar minuten bewust te zijn van je ademhaling. En voor sommige mensen helpt het heel goed om even te sporten om je hoofd leeg te maken." Kies wat bij je past en wat voor jou werkt.

Zelf aan de slag met meer ontspannen

Meer weten over hoe je het best kunt ontspannen, zowel op vakantie als thuis? Meld je dan aan voor de e-mailserie Meer ontspannen van Zilveren Kruis en ontdek in vijf e-mails hoe je in kleine stappen vaker kunt ontspannen en lekker in je vel blijft zitten.

In de e-mails krijg je onder meer tips om zonder stress je (werk)dag door te komen, hoe je door inspanning meer kunt ontspannen én hoe je dat relaxte gevoel na een vakantie vasthoudt.