Vier op de vijf Nederlanders is dit jaar actief bezig gezond(er) te leven. Waar de een fanatiek sport, probeert de ander meer te bewegen of gezonder te eten. Maar wist je dat een goede nachtrust minstens zo belangrijk is?

"Iedereen heeft het altijd maar over gezond eten en genoeg bewegen, maar een goede nachtrust is misschien nog wel belangrijker", liet slaapprofessor Eus van Someren NU.nl eerder dit jaar al weten. "Slapen heeft invloed op hoeveel stress we ervaren en op hoeveel zin we hebben in bewegen en eten. Een slechte slaper die wil afvallen, kan vreemd genoeg beter beginnen met beter slapen. Wanneer je uitgerust bent, is minder eten of meer bewegen een stuk makkelijker."

Wil jij beter slapen? Meld je aan voor de e-mailserie Beter slapen van Zilveren Kruis. Je ontvang iedere week een e-mail met handige tips en inspiratie. Zo ga je in kleine stappen aan de slag met het verbeteren van je nachtrust.

Meer slapen voor optimisme

Vijftien procent van de Nederlanders droomt van een betere nachtrust en is onlangs aan de slag gegaan met het verbeteren van hun slaappatroon. Dit laat onderzoek van Motivaction in opdracht van Zilveren Kruis zien. Mensen willen voornamelijk beter slapen om hun energiepeil omhoog te krijgen. Zo zijn zij bijvoorbeeld gemotiveerder om in kleine stappen aan een gezonde(re) leefstijl te werken. Maar goed slapen heeft nog meer gezondheidsvoordelen.

Je nachtrust heeft grote invloed op hoe je je voelt. Wanneer je uitgerust bent kan je meer aan, ben je optimistischer en actiever. Daarbij heeft je nachtrust onder meer invloed op het immuunsysteem en lichamelijke groei.

Je brein rust 's nachts allesbehalve uit

Onderzoek wijst uit dat ongeveer de helft van de Nederlanders moeite heeft de geadviseerde zeven á acht uur slaap te halen. Verontrustend, aldus slaapexperts, omdat slaap namelijk heel veel voor je gezondheid betekent.

Je brein reset en herstelt namelijk in je slaap, waardoor je 's ochtends uitgerust wakker wordt. In het eerste deel van je slaap, je non-remslaap, maakt je lichaam nieuwe eiwitten aan, produceer je groeihormoon en herstellen je spieren. En alles wat in je kortetermijngeheugen belangrijk is, gaat in je slaap naar je langetermijngeheugen.

In je remslaap, die meestal na vijf á zes uur slapen plaatsvindt, verwerk je gebeurtenissen en emoties van de dag ervoor. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut hebben geconstateerd dat mensen met slaapproblemen nare ervaringen bijvoorbeeld veel moeilijker kunnen verwerken.

Vatbaarder voor bacteriën

Onderzoek wijst daarbij uit dat een moe lichaam vatbaarder is voor bacteriën. Het blijkt dat een gebrek aan slaap het genezend vermogen van de T-cellen in ons lichaam vermindert.

Wie goed slaapt voelt zich dus niet alleen beter, maar heeft onder meer een kleinere kans om ziek te worden, verwerkt emoties beter, kan dingen beter onthouden en geeft spieren de kans om beter te herstellen.

Meer dan goed slapen

Naast een goede nachtrust zijn er nog tal van factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl: van regelmatig bewegen en goed eten tot plezier in je werk, waar je woont en voldoende kunnen ontspannen. Zo ook een zorgverzekering die je ontstresst, zoals ZieZo, de voordelige zorgverzekering van Zilveren Kruis. Met de juiste zorgverzekering kun je écht ontspannen omdat je weet dat je een goede zorgverzekering hebt voor een scherpe prijs. Bereken nu jouw ZieZo premie op zilverenkruis.nl.