Regelmatig bewegen, gezonde voeding, genoeg ontspanning en een goede nachtrust zijn heel belangrijk om je goed in je vel te voelen. Maar toch blijft het voor veel mensen moeilijk om gezonde gewoontes vol te houden, blijkt uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van Zilveren Kruis.

Tegenstrijdigheden staan Nederlanders in de weg om een gezonder leven te leiden. Zo voelt een op de vijf zich niet fit genoeg om te sporten. Veel mensen stellen zichzelf dan ook (te) hoge gezondheidsdoelen, wat juist een omgekeerd effect kan hebben.

"Het is beter om klein te beginnen", legt Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij Amsterdam UMC, uit. "Door eenvoudige doelen te stellen die in kleine stappen te behalen zijn, is het volhouden van een gezondere levensstijl makkelijker."

Eenvoudig meer bewegen

In veel gevallen wil men direct een marathon lopen of dagelijks naar de sportschool. Maar vaak is wandelen al intensief genoeg om gezondheidsvoordelen te ervaren, vertelt Van der Ploeg. "Ook als je bijvoorbeeld geen zin hebt of moe bent, kan een blokje om al genoeg beweging zijn voor die dag. Dit geeft energie en een positief gevoel."

Onderzoekers bestudeerden een dataset met 68 miljoen dagen fysieke activiteit van 717.527 mensen. Hiermee kregen ze inzicht in hoe actief mensen zijn in elf landen over de hele wereld. Wat blijkt? Mensen zetten gemiddeld vijfduizend stappen per dag.

Kan jij daar tienduizend van maken? Dan ben je extra goed bezig om beter in je vel te zitten. Je maakt zo minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en diabetes type 2 omdat je meer dan een halfuur per dag actief beweegt. Maar hoe maak je met een drukke baan, een gezin en een sociaal leven nog tijd om extra te bewegen? Aleid (36), werkende moeder van twee kinderen, vertelt hoe zij het doet.

1. Pak de benenwagen
Ligt je werk of een afspraak binnen loopafstand? Ga te voet. Zo liep Aleid op een vrijdagavond van een vriendin naar huis en zette zesduizend stappen extra. Dat smaakte naar meer. Ze schafte een stappenteller aan en besloot alles wat ze lopend kón doen ook te lopen. Zo wandelt ze nu naar het station. Het scheelt maar tien minuten met de bus en levert per dag vijfduizend extra stappen op.

2. Niet te lang stilzitten op werk
Zonder dat je het doorhebt, zit je vaak te lang in dezelfde houding op kantoor. Aleid tipt: "Doe je oortjes in en handel je telefoongesprekken al wandelend af. Ik heb ook een app die me eraan herinnert om elke 45 minuten de benen te strekken."

3. Wandelen als onderdeel van je avondritueel
"'s Avonds loop ik nog even een rondje door de buurt, luisterend naar mijn favoriete podcasts", vertelt Aleid. "Ik voel me fitter dan ooit en het kost me bijna geen extra tijd. Die podcast luisterde ik vroeger namelijk om in slaap te komen. Nu slaap ik als een roos."

Het is verstandig om - net als Aleid - activiteiten te zoeken die functioneel en leuk zijn, tipt onderzoeker Hidde van der Ploeg. Zo zijn ze eenvoudig in je leven te integreren en is het makkelijk om je nieuwe gewoontes vol te houden.

In kleine stappen naar een gezondere leefstijl

Wil jij een gewoonte maken van voldoende bewegen, maar ook van gezond eten, beter ontspannen en goed slapen? Doe de Check van Zilveren Kruis en ontdek hoe goed jij in je vel zit en waar het wat beter kan. Zo zie je waar je op kunt letten en krijg je persoonlijke tips om hier in kleine stapjes direct mee aan de slag te gaan.

Ontdek nog meer tips om gezonder te leven op het contentplatform van Zilveren Kruis.