Heb jij – net als vele anderen – afgesproken dit jaar goed voor jezelf te zorgen en gezonder te leven? Dan is beter slapen, voldoende ontspanning, gezonder eten en regelmatig bewegen een mooi streven. Dit heeft namelijk een groot effect op hoe goed je in je vel zit.

Van opgave naar gewoonte

Om al die doelen op de lange termijn vol te houden, moet je je leefstijl veranderen. Jan-Willem Evers, directeur Commercie bij Zilveren Kruis, heeft hiervoor dé tip: "Het is wetenschappelijk bewezen dat je een gezonder leven makkelijker volhoudt wanneer je kleine stappen zet. Zo wordt het sneller een gewoonte in plaats van een opgave."

Ga je bijvoorbeeld de strijd met de kilo's aan om je beter in je vel te voelen? Focus je dan op gezond eten en voldoende bewegen. Maar jezelf alle suikers ontzeggen of verplicht iedere dag aan de fitnessapparaten hangen is helemaal niet nodig.

Slim afvallen

Veel mensen doen dit wel en pakken afvallen zo verkeerd aan. Ze willen te snel, stellen zichzelf te grote doelen in korte tijd en zijn ongeduldig. Kies er dus voor om niet snel, maar juist slim af te vallen. Doe je voordeel met de onderstaande tips, zodat op een gezond gewicht komen of blijven makkelijker wordt. Je zult zien dat ook jij op deze manier langdurig een gezonde leefstijl kunt volhouden.

1. Beweging én gezonde voeding
Voldoende beweging is belangrijk voor een gezonde leefstijl, maar van sporten alleen word je niet vanzelf slank. Je valt pas af als je naast het sporten gezond blijft of gaat eten. Als je jezelf voor of na het sporten extra beloont met ongezonde snacks en tussendoortjes, kan afvallen lastig worden. Het is wél goed om direct na het sporten een snack met eiwitten te nemen zodat je spieren kunnen herstellen. Neem bijvoorbeeld een schaaltje kwark met fruit, een eitje of een cracker met kipfilet.

2. Mindful eten
Wanneer je achter je tv of laptop eet, eet je ongemerkt veel meer dan wanneer je met aandacht van je eten geniet. Maak van elke maaltijd een bewuste aangelegenheid en voorkom overeten.

3. Wees aardig voor jezelf
Jezelf van alles ontzien houd je niet je hele leven vol. Gun jezelf een stukje chocolade of schaaltje chips op een vast moment, bijvoorbeeld elke zaterdagavond. Zo ben je doordeweeks deze verlangens makkelijker de baas en is deze nieuwe levensstijl beter vol te houden.

Bovendien kun je een hoop bereiken door hard te werken, maar onthoud dat ieder mens anders is en er verschillende lichaamstypen bestaan. Gezond eten en regelmatig bewegen is belangrijk, maar zelfacceptatie net zo goed. Wees dus aardig voor jezelf.

Hoe goed zit jij in je vel?

Wil jij een gewoonte maken van regelmatig bewegen en gezond eten, maar ook van voldoende ontspannen en goed slapen? Doe de Check van Zilveren Kruis en ontdek hoe goed jij in je vel zit en waar het wat beter kan. Zo zie je waar je op kunt letten en krijg je persoonlijke tips om hier in kleine stapjes direct mee aan de slag te gaan.

Ontdek nog meer tips om gezonder te leven op het contentplatform van Zilveren Kruis. Neem eens een kijkje.