Veel Nederlanders hebben eetpatronen: altijd avondeten om 18.00 uur of iedere vrijdagmiddag een broodje kroket uit de bedrijfskantine. Maar wat is eigenlijk de invloed hiervan op de gezondheid van medewerkers? En hoe hou je hier rekening mee als werkgever? Want advies geven over voeding aan je medewerkers voelt belerend.

Om medewerkers samen met collega’s te motiveren om aan gezonde gewoontes te werken, is er Actify Teams. Dé app van Zilveren Kruis die medewerkers helpt om in kleine stapjes aan de slag te gaan met onder andere hun voeding. Lees hier meer over Actify Teams.

Voor- en nadelen van eetpatronen

Jasper Alblas is een coach op het gebied van gezond leven en succesvol afvallen. Jasper: "Mensen die op een vast moment eten, eten niet omdat ze honger hebben maar uit gewoonte. Onbewust verlies je hierdoor het contact met je lichaam en wordt het moeilijker om het signaal te herkennen dat je genoeg hebt gegeten. Daarnaast kom je in een ritme waardoor je je hongerig voelt als je niet op die tijd eet."

Maar er zitten ook voordelen aan een eetpatroon. "Op gezette tijden eten is ook praktisch. Zeker voor medewerkers die op kantoor werken of in een fabriek. Dan heb je alleen tijd om te eten in de vaste lunchpauze en daarna niet meer. Als je dit moment overslaat, krijg je later lekkere trek. Ook zit er een groot sociaal aspect aan eten. Samen eten met je gezin of collega’s is waardevol. Als iedereen maar zou eten wanneer hij of zij daar zin in heeft, verlies je dit sociale moment. En dat is zonde, want dat is ook erg belangrijk voor je gezondheid en geluk."

Wanneer wat eten?

'Ontbijt als een keizer, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.' Klopt deze Chinese uitdrukking? Jasper: "Je kunt inderdaad beter niet te laat op de avond een zware maaltijd eten. Dat is met name omdat je immuunsysteem in de avond veel dingen repareert en als je een te hoog glucoseniveau en insulineniveau in je bloed hebt, dan werkt je systeem niet optimaal. Er is ook onderzoek geweest aan het LUMC dat aangeeft dat calorieën die je in de ochtend eet, minder snel worden opgeslagen als lichaamsvet dan calorieën die je later op de dag eet."

Vier manieren om gezond eten te stimuleren

Volgens Jasper kun je medewerkers op vier manieren helpen met een gezonder eetpatroon:
1. "De eerste manier is gezond eten beschikbaar maken. Zorg dat het makkelijk is om gezonde keuzes te maken. In de bedrijfskantine is het belangrijk dat de gezonde keuzes voor de hand liggen en niet te duur zijn."

2. "Ten tweede is het belangrijk om een cultuur te creëren in de organisatie waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Demotiveer een snoeppot op werk en ga niet met taart trakteren als er een target is behaald. Vier het voor de verandering eens door gratis een gezonde lunch te verzorgen."

3. "De derde manier is om medewerkers actief educatie te bieden rondom eten en gezondheid. De eerste stap naar verandering is namelijk bewustwording. Mensen weten wat ze kunnen doen. Wat zijn de kleine dingen die je kunt doen, die een grote impact hebben? Denk aan minder suiker eten, regelmatig bewegen en niet roken."

4. "De vierde manier is eigenlijk waar de werkelijke oplossing ligt: werken aan de dieperliggende mindset van medewerkers. Wat zit er nou achter dat ongezonde eetpatroon? Wat ik vaak gebruik in coachingsgesprekken is de vraag stellen 'maar waar heb je nu precies honger naar?' Vaak wordt eten namelijk gebruikt om een tekort in hun leven op te vullen. Maar dit kunnen ook overtuigingen uit hun kindertijd zijn, zoals 'eet je bord leeg' of 'je bent op je knie gevallen, hier is een snoepje'. Snoep is iets van troost. 40 jaar later hebben ze dan na een tegenslag op werk nog steeds die conditionering. Deze dieperliggende mindset is voor werkgevers lastig om te achterhalen, maar hiervoor zou je een psycholoog of therapeut kunnen inhuren. Of denk aan een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf."

Schrijf je team in voor Actify Teams

Ook de app Actify Teams, een initiatief van Zilveren Kruis, kan helpen om gezond eten te stimuleren. Door het programma leren deelnemers gezonde gewoontes aan op het gebied van 3 thema's: voeding, ontspanning en beweging. Meld je aan voor Actify Teams.