"Ja, ja… het is inderdaad tijd om te stoppen, maar mijn takenlijst is nog niet af, dus ik ga nog even door, goed?" Hebben jouw medewerkers ook het gevoel dat ze productiever zijn wanneer ze doorwerken in plaats van zo nu en dan de pauzeknop in te drukken? Dan wordt het tijd voor een nieuwe cultuur waarin ontspannen vanzelfsprekend wordt.

Is de rek eruit bij je medewerkers? Dat is niet zo gek natuurlijk. Gelukkig is daar neurowetenschapper Margriet Sitskoorn. Zij weet hoe je je hersenen veerkrachtig houdt. Arjen Banach praat met haar over het aanpassingsvermogen van ons brein en hoe je medewerkers hiermee activeert. Luister of lees de 1000 stappen podcast van Zilveren Kruis.

Heerst er een controlecultuur?

"Misschien heerst er gewenst of ongewenst een sterke controlecultuur in de organisatie”, zegt corporate antropoloog Arne Stoffer. “Maar het kan ook gaan om een gebrek aan passende culturele regels. Wanneer iemand op kantoor bij zijn laptop wegloopt, weet je: toilet, lunch, even koffie halen of kletsen met een collega. Je denkt in ieder geval niet dat die persoon direct zijn werk verzaakt. Maar thuis is de laptop de vervanger van de fysieke kantoorruimte en kan niet achter je laptop zitten voelen als afwezig zijn. Als gebruiken ineens anders worden is er een nieuwe cultuur nodig.”

Een ontspannen cultuur begint bij ontspanningsrituelen

De beste manier om een verantwoordingscultuur te voorkomen en medewerkers meer de vrijheid te laten voelen om zelf ontspanningsmomenten in te lassen, is het creëren van een nieuwe cultuur die past bij de nieuwe situatie. Dat vraagt om nieuwe rituelen. Maak afspraken over rust- en ontspanningsmomenten. Maar let erop dat je een vorm van ontspanning kiest die past bij de organisatiecultuur. Wat vinden medewerkers een leuke vorm van ontspanning? Vraag het ze en laat ze stemmen op de leukste ideeën. Kies een paar verschillende opties zodat er voor iedereen een fijne ontspanningsvorm bij zit. En vergeet niet om medewerkers ook te inspireren en motiveren om hier voldoende tijd voor te maken.

Tips voor een ontspannen werkomgeving

1. Zorg voor een groene (thuis-)werkomgeving
De aanwezigheid van planten maakt medewerkers meer ontspannen en creatiever. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de universiteit in Wageningen dat groene binnenruimtes korte pauzes bevorderen. Werkt iedereen thuis? Geef de kantoorplanten mee uit logeren bij medewerkers thuis. Of geef ze een cadeaubon van het plaatselijke tuincentrum. Zo kunnen medewerkers voor hun home-office ook een fijne en ontspannen werksfeer creëren.

2. Plan koffiedates in
Schiet een vast moment in de agenda van je medewerkers in waarbij ze random worden gekoppeld aan een collega voor een gesprek. Elke keer iemand anders. Koppel mensen die elkaar nog nooit hebben ontmoet of waarvan je denkt dat ze heel erg verschillen. Met één gouden regel: niemand mag het hebben over werk.

3. Introduceer de pomodorotechniek
Een Italiaan genaamd Francesco Cirillo, pakte in de jaren ‘80 een timer uit de keuken (die er toevallig uitzag als een tomaat, ‘pomodoro’ in het Italiaans) en zette hem op 25 minuten. Precies genoeg tijd om een taak gedaan te krijgen en daarna even rust te nemen. Dit bleek prima te werken, niet alleen voor hem, maar de truc bleek voor meer mensen te werken en wordt tot op de dag van vandaag vaak toegepast als techniek om taken te timeboxen.

4. Samen koken met gezonde ingrediënten
Het is bewezen dat theedrinken stress vermindert en je met een warm drankje in je handen rustiger wordt. Maar wist je ook dat je jezelf ontspannen kunt eten? Bijvoorbeeld door vitamine B5 te nemen. Dit vermindert stress en zit in groenten als champignons, broccoli, erwten, linzen, tomaten, kip, yoghurt en noten. Organiseer een online kookworkshop voor het team. Een manier om gezond te eten en samen iets te ondernemen.