Grote kans dat je niet zo vaak aan je darmen denkt, tenzij je klachten hebt. Maar de laatste jaren weten we steeds beter hoe essentieel ze zijn. In je darmen zitten biljoenen bacteriën die een belangrijke rol spelen. De meeste mensen denken dan als eerste aan de spijsvertering of het immuunsysteem. Maar wist je dat ze ook van invloed zijn op je brein?

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat bacteriën in onze darmen kunnen ‘praten’ met ons brein. Dat doen ze via het eigen zenuwstelsel van de darmen, het enterische zenuwstelsel. De darmen worden ook soms je tweede brein genoemd.

De darmen en hersenen praten door het maken van neurotransmitters (stofjes die zenuwprikkels overbrengen). Onze darmflora kan die boodschap beïnvloeden. Als je voedsel ziet of ruikt bijvoorbeeld, sturen je hersenen een signaal waardoor spijsverteringssappen vrijkomen in de darmen als voorbereiding op de komst van voedsel. En de darmbacteriën kunnen serotonine aanmaken om je in een goed humeur te brengen.

Knoop in je maag of vlinders in je buik

De buikpijn die veel mensen ervaren tijdens stress wordt bijvoorbeeld ook veroorzaakt door de wisselwerking tussen darm en brein. Als de hersenen stress of spanning ervaren, leidt het enterische zenuwstelsel bloed weg uit de buik. Dan ervaar je een ‘knoop in je maag’.

Uit recent onderzoek van Yakult onder duizend Nederlanders blijkt dat we eigenlijk al lang weten dat je ook emoties in je buik voelt. We hebben niet voor niets bekende gezegden als ‘knoop in je maag’, ‘je buik ergens van vol hebben’, ‘vlinders in je buik’ en ‘het in je broek doen van angst’. Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders geeft dan ook aan af te gaan op het onderbuikgevoel.

Professor Robert Jan Brummer, hoogleraar gastro-enterologie: “We zien steeds vaker, in onderzoek bevestigd, een nauwe samenwerking tussen onze hersenen en darmen. Het bekende ‘onderbuikgevoel’ laat dit maar al te goed zien. Daarom is het net zo belangrijk om goed voor je darmen te zorgen als voor je hersenen.

Bacteriën waar je blij van wordt

Via eten krijg je veel bacteriën binnen, waaronder bacteriën die goed voor je zijn. Daarom worden ze soms zelfs toegevoegd aan levensmiddelen. Als deze bacteriën aan bepaalde richtlijnen voldoen, zijn dat probiotica. Probiotica zitten bijvoorbeeld in sommige zuiveldrankjes, yoghurtproducten en supplementen. Naast dat probiotica een mooie aanvulling zijn, blijft het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, zegt professor Brummer. Hij kijkt in zijn onderzoeken steeds meer naar de relatie tussen voeding, het microbioom, de darmen en het brein. “Wat zou het mooi zijn als je bijvoorbeeld je stemming kunt ‘verbeteren’ door goed voor je darmen te zorgen.”

Meer over darmen en brein

Wil je meer leren over de connectie tussen je darmen en brein? Lees meer op yakult.nl