Dat er niet tot in het oneindige benzine of diesel getankt wordt, zal niemand verbazen. Niet alleen omdat de olievoorraad uitgeput raakt, maar nog meer vanwege de maatregelen uit het klimaatakkoord. Daarmee rijst ook de vraag: hoe ziet de toekomst van klassieke auto’s eruit?

Gezien het relatief kleine aantal ervan, is de rol in het milieuvraagstuk marginaal. Toch zijn er heel wat idealisten die iconische klassiekers hebben omgebouwd tot elektrische auto’s. En zo maakt het typerende geluid van een grommende achtcilinder of dat van een vrolijk reutelend boxermotortje plaats voor een stille elektromotor.

Wereldberoemde elektrische trouwauto

Misschien wel de beroemdste elektrische auto is de prachtige Jaguar E-Type cabriolet waarin Prins Harry en zijn verse bruid Meghan Markle vanaf Windsor Castle vertrokken terwijl de hele wereld mee keek.

De Britse sportwagen is door een externe partij geëlektrificeerd en deed niet alleen op het grindpad van het kasteel heel wat stof opwaaien. Maar de vraag naar dit soort conversies is er wel degelijk en daar springen allerlei partijen op in. Adieu vette V8, imposante twaalfcilinder of luchtgekoelde boxer, welkom elektromotor en accupakket.

De E-volutie van de klassieker

Tijdens de IAA (Internationale Automobil Ausstellung) in Frankfurt toonde Volkswagen een tot elektrische auto omgebouwde Kever Cabriolet. De 82 pk sterke elektromotor van de nieuwe e-up! blijkt een uitstekende krachtbron voor de Kever en toont de E-volutie van de klassieke auto.

Dankzij de grote trekkracht die zo typerend is voor een elektromotor, gaat de oude Kever in rap tempo vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Sterker nog, het is de snelste Kever ooit. De motor ligt nog altijd achterin en drijft de achterwielen aan. Ook de topsnelheid van 150 kilometer per uur is flink hoger dan die van zijn vrolijk pruttelende soortgenoten. Volkswagen werkt voor deze ombouw samen met de firma E-Classics, dat veel ervaring op dit vlak heeft.

Nu de Kever, straks de Porsche 356?

De vele positieve reacties op de elektrische Kever smaken naar meer, want de E-volutie is maar net op gang gekomen en er zijn veel meer modellen die geschikt zijn voor deze ombouw. Bijvoorbeeld de geliefde Volkswagen Transporter (het Volkswagenbusje) van de eerste, tweede en derde generatie, de T1, T2 en T3. Overigens liet Volkswagen ook de ontwerpstudie ID.Buzz zien, een moderne, elektrische remake van het wereldberoemde busje.

Maar bijvoorbeeld ook de Porsche 356, die ook een luchtgekoelde viercilinderboxermotor heeft. Voor de ene liefhebber misschien een brug te ver, voor de ander juist de logische stap naar een schone, stille en onderhoudsvrije toekomst. Het karakteristieke geluid verdwijnt, maar je krijgt er heel veel rijplezier voor terug en na een nachtje aan de stekker in de garage is je klassieker weer klaar voor een volgende rit.

Benieuwd of je verder komt met 1`0 euro stroom of 10 euro benzine? Kijk hieronder de uitkomst:

Volkswagen Tegenpolen - Stroom vs benzine
1
Volkswagen Tegenpolen - Stroom vs benzine