Met het zomerse weer steken veel Nederlanders de barbecue aan en worden picknickkleedjes veelvuldig uitgerold in het park. Lekker natuurlijk, maar warme(re) temperaturen zorgen ervoor dat ziekmakers sneller toeslaan waardoor de kans op voedselvergiftiging groter wordt.

Jaarlijks lopen 650.000 Nederlanders een voedselvergiftiging op. Misselijkheid, braken en diarree zijn bekende symptomen waar jij en je vrienden en familie niet op zitten te wachten. Probeer daarom te voorkomen dat iemand voedselvergifting oploopt tijdens een gezellige zomerdag. Deze tips helpen je daarbij.

1. Neem de juiste producten mee
Ga je picknicken? Of neem je eten mee voor onderweg? Neem dan de juiste producten mee. Het is bijvoorbeeld minder verstandig om vlees en vis in je picknickmand te doen. Buiten de koelkast groeien bacteriën, zoals de beruchte salmonellabacterie, snel uit tot aantallen waar je ziek van kunt worden. Elke graad warmer versnelt de groei. Vooral ouderen, zieken, zwangeren en kleine kinderen lopen risico en kunnen ernstig ziek worden.

Kies daarom liever producten die langer goed blijven. Beleg je brood bijvoorbeeld met pindakaas en schijfjes komkommer, een gekookt ei met tomaat en avocado of met hummus en reepjes paprika. Voor tussendoor is fruit ideaal, of een handje ongezouten noten.

2. Zorg dat je producten goed koelt
Wil je toch graag vis, vleeswaren of een salade meenemen? Zorg dan dat je deze producten goed koelt, bijvoorbeeld in een koelbox of koeltas met koelelementen. Of laat ze niet te lang liggen, maar eet ze direct op.

3. Haal producten zo laat mogelijk uit de koelkast
Als je gaat barbecueën doe je er goed aan om eten dat snel bederft, zoals vlees en vis, pas vlak voor gebruik uit de koelkast te halen. Laat het ook niet op tafel of naast een hete barbecue staan, maar zet het zo snel mogelijk terug in de koelkast.

4. Gebruik verschillend kookgereedschap
Om kruisbesmetting te voorkomen kun je het best verschillende tangen en snijplanken voor rauw en ander eten gebruiken.

5. Bereid vlees en vis op de juiste manier
Verhit vlees en vis altijd goed en draai het regelmatig om. Controleer of het helemaal gaar is voordat je het eet. Om zwarte randjes te voorkomen, wacht je tot de vlammen zijn gedoofd en de kooltjes in de barbecue gloeien. Toch aangebranden stukjes? Snijd deze eraf voordat je ze eet.

Meer tips over veilig eten? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum.

Test je kennis en maak kans op een koeltasje

Het Voedingscentrum geeft 100 koeltasjes weg waarmee je eten langer koel blijft. Beantwoord hier 3 korte vragen over veilig omgaan met eten en maak kans. Doe nu mee.