Vier ondernemers laten zien hoe innovatief en veerkrachtig lokale bedrijven in Nederland kunnen zijn. Samen met Gerard van den Broek, directeur bij De Ondernemer, kijken we naar deze innoverende bedrijven.

De ondernemers blinken uit op vlakken als innovatie, creativiteit, klantgerichtheid en digitalisering. De lokale ondernemers zetten digitale middelen vaak op een slimme en laagdrempelige manier in om hun klanten te (blijven) bereiken. Visa ondersteunt de ondernemers met slimme betaaloplossingen en betaalgemak.

1. Kaas- en delicatessenzaak Deli K's

Kaas- en delicatessenzaak Deli K's doet dat met de mogelijkheid om te bestellen via de chat en via een bestelknop die is toegevoegd op de website. Daarnaast kunnen klanten bij Deli K's contactloos met hun Visa-kaart of smartphone betalen. In het laatste geval kan de portemonnee helemaal thuisblijven.

2. Fietsenmaker King Bike Studio

King Bike Studio heeft een online tool voor het inplannen van fietsreparaties en ook hier kun je gemakkelijk contactloos betalen bij het ophalen van de fiets. Daarnaast haalt ondernemer Willem de Koning fietsen bij klanten op en brengt ze na reparatie terug. Gratis en met gebruik van een afsprakensysteem.

3. Holy Moly Pizza

Holy Moly Pizza biedt de mogelijkheid om online te bestellen en af te rekenen. Door middel van een slimme website waarop de klant een tijdslot kan kiezen en kan betalen, kan Holy Moly Pizza bij klanten pizza's voor de deur bakken.

4. Schoenenspeciaalzaak J. van Mourik en Zn.

Op het gebied van creativiteit springen ondernemers als Jeffrey van Mourik van schoenenspeciaalzaak J. van Mourik en Zn. eruit. Het Sliedrechtse bedrijf dat al ruim honderd jaar bestaat, maakte pasbanken met speciale perspex schermen, zodat medewerkers de klant veilig kunnen helpen met het passen van schoenen. Met die schermen gaan de medewerkers naar de klanten toe. Ook kan de klant nu online bestellen bij de speciaalzaak.

“Lokale ondernemers hebben als geen ander de drive om in nauw contact te blijven staan met hun klanten. Moet de winkel dicht of is de klant terughoudend met winkelbezoeken? Dan zorgen ze ervoor dat de klant online kan bestellen en betalen.”
Gerard van den Broek

Blijf constant op zoek naar vernieuwing

Bovenstaande bedrijven laten nog maar eens zien hoe veerkrachtig lokale ondernemers zijn. Neem het voorbeeld van King Bike Studio die fietsen repareert en deze zelfs bij klanten ophaalt en weer terug brengt na de reparatie. Door de coronacrisis mogen er niet zoveel mensen meer bij hen over de vloer komen. Van den Broek: "Het getuigt van enorme veerkracht dat je dan de knop omzet en kijkt: hoe gaan we dat opvangen? Deze ondernemer is een echte kansen-denker: 'Als er niet zoveel mensen meer naar mij toe mogen komen, dan ga ik zelf wel naar die mensen toe.'"

Belangrijke les is volgens Van den Broek dat het belangrijker dan ooit is om je businessmodel kritisch tegen het licht te houden. "De lokale ondernemers laten dat zien. Zelfs al ben je een honderd jaar oud schoenenbedrijf, blijf constant op zoek naar vernieuwing. De concurrentie, waaronder grote tech-bedrijven, zit immers ook niet stil. Maar grote bedrijven missen één belangrijke troef: de persoonlijke klantrelatie. Als je het persoonlijke klantcontact met digitale toepassingen weet te verbinden, heb je de toekomst."

Visa ondersteunt lokale ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ben jij geïnteresseerd in kortere connecties en sneller afrekenen? Kijk hier voor meer informatie.