Door de coronacrisis voelen veel Nederlanders zich eenzaam. Niet alleen ouderen, maar ook steeds meer jongeren hebben het gevoel dat ze in een sociaal isolement zijn beland. Hoe kan dit? En wat kun je ertegen doen?

Uit onderzoek van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat een kwart van de jongeren zich alleen voelt tijdens de coronacrisis. Tamara, een ervaren huisarts uit Leusden, vindt dat begrijpelijk. "Mensen zijn sociale wezens", vertelt ze. "We willen graag ergens bij horen en zoeken een diepere verbinding met elkaar."

Angst voor afwijzing

Als je eenzaam bent, mis je die verbondenheid met anderen. Helaas is dit vaak een zelfversterkend proces. "Mensen die eenzaam zijn, denken snel voor anderen," vertelt Tamara. "Ze zien zichzelf als een 'last' en durven geen contact op te nemen. Door deze angst voor afwijzing wordt het sociale isolement alleen maar groter."

Op den duur kunnen dan ook geestelijke en lichamelijke klachten ontstaan. Je kunt je somber voelen, slecht slapen, meer alcohol drinken en de stap om naar buiten te gaan wordt steeds groter.

Toepasbare tips

Ervaar jij soms ook gevoelens van eenzaamheid en zoek je manieren om er vanaf te komen? Schrijf je dan hier in voor Tamara's gratis webinar, die plaats zal vinden op donderdag 28 mei om 20.30 uur. Tijdens de webinar vertelt ze onder andere hoe je meer plezier en minder stress in je dag brengt tijdens de coronatijd.

Ook deelt ze nu alvast een paar handige tips tegen eenzaamheid:

1. Durf anderen te vertellen over je eenzaamheid
"Het is nog steeds een taboe om over eenzaamheid te praten", vertelt Tamara. "Terwijl, als je open bent over je gevoelens, je zal merken dat er nog veel meer mensen zijn die hetzelfde meemaken. Dit zorgt voor een hoop steun en misschien ook wel voor een vermindering van je klachten."

2. Zorg op een andere manier voor verbinding met anderen
Op gepaste afstand is het toegestaan om samen te zijn. Doe dat dan ook, is het advies van Tamara. "Je kunt videobellen met een vriend of boodschappen doen voor de buurvrouw. Hier maak je niet alleen jezelf blij mee, maar ook een hoop anderen."

Ze ziet dit daarom ook als een tip voor mensen die níet eenzaam zijn. "Als jij je prima voelt en een ander zit in de put, dan is het extra zinvol om een praatje te maken met elkaar. Voor een eenzaam iemand kan een goed gesprek namelijk ontzettend veel betekenen."

3. Onderzoek waar je wél blij mee bent
Mensen die zich eenzaam voelen, vinden het lastig om positief te zijn over wat wél goed gaat in hun leven. Echter is het volgens Tamara heel belangrijk om je dit te realiseren. "Schrijf dagelijks drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Denk aan een goede band met je moeder, of het feit dat je nog mobiel bent. Als je dat een aantal weken volhoudt, word je vanzelf een stuk optimistischer."

4. Vind het ritme terug in je leven
"Bij veel mensen is de dagelijkse structuur weggevallen door de coronacrisis. Ze ligger langer in bed, ontbijten pas in de middag en vallen 's avonds moeilijk in slaap. Dit heeft een nadelig effect op je brein. Probeer daarom zoveel mogelijk het ritme van vóór de crisis terug te brengen in je leven."

5. Ga elke dag naar buiten
Tamara benadrukt dat een beetje frisse lucht wonderen kan doen. "Bewegen in de buitenlucht levert zowel fysiek als mentaal grote voordelen op. Voor mensen die zich een beetje somber voelen, adviseer ik om minimaal een uur per dag naar buiten te gaan."

Gratis webinars voor meer tips

Kan jij nog meer tips gebruiken? Schrijf je dan in voor de gratis webinar Verbinding en zingeving die Tamara samen met zorgverzekeraar VGZ organiseert op donderdag 28 mei om 20.30 uur. In de webinar leer je ook wat er bekend is uit de wetenschap over eenzaamheid en hoe je dit kan toepassen in het dagelijks leven. Er is daarnaast gelegenheid om vragen te stellen over eenzaamheid tijdens de coronacrisis.

Ook als je niet verzekerd bent bij VGZ, kan je de webinar Verbinding en zingeving volgen.

Klik hier om je in te schrijven.