
Vrienden en familie adviseren jongeren over verzekering
procent.
De cijfers blijken uit een enquête van onderzoeksbureau Motivaction die zorgverzekeraar ONVZ heeft laten uitvoeren. Op de tweede plek staan websites van zorgverzekeraars, de derde plaats is voor vergelijkingssites. Een op de acht jongeren zegt zelfs nog nooit informatie over zorgverzekeringen te hebben ingewonnen.
Vrouwen
Behalve jongeren baseren ook vrouwen zich vaak op de mening van vrienden en familie. Een op de drie vrouwen zegt een oordeel vooral te vellen op basis van deze informatie tegenover een op de vijf mannen. 55-plussers laten hun keuze vaker dan gemiddeld beïnvloeden door reclame-uitingen van zorgverzekeraars.
Binnen een minuut
Een zorgverzekering kiezen is voor de meeste Nederlanders een kwestie van minuten. De keuze staat voor meer dan een op de drie mensen binnen 60 seconden vast. Slechts 9 procent twijfelt langer dan een dag over de keuze van een zorgverzekeraar.
Ingewikkeld
Uit het onderzoek blijkt ook dat de belangrijkste redenen voor Nederlanders om niet over te stappen naar een andere zorgverzekeraar het gebrek aan tijd en de ingewikkelde materie zijn. Zeker voor jongeren is dat een reden om zich niet te oriënteren. Van de 18- tot 25-jarigen zegt 22 procent dat overstappen te veel tijd kost. Bijna 30 procent vindt de materie te ingewikkeld. Er zijn inmiddels verschillende hulpmiddelen om het overstappen makkelijker te maken, zoals een Overstapwinkel.