Slapeloze nachten zijn niet alleen vervelend, maar kunnen ook voor structurele gezondheidsklachten zorgen. Gelukkig kun je zelf de meeste slaapproblemen tegengaan.

Jaarlijks kloppen ongeveer 1 miljoen Nederlanders met slaapproblemen aan bij de huisarts. Geschat wordt dat een veel grotere groep kampt met slaapklachten, maar niet naar de huisarts gaat.

Vier categorieën slaapproblemen

De klachten in de slaapkamer die wel gemeld worden, zijn grotendeels in vier categorieën onder te verdelen:

  • Helemaal niet of pas na een lange tijd in slaap kunnen vallen.
  • Regelmatig ‘s nachts wakker worden en niet of moeilijk weer in slaap kunnen vallen.
  • Geregeld te vroeg wakker worden.
  • Te veel en te lang slapen.

Vijf tips voor een betere nachtrust

Vaak zijn slaapproblemen eenvoudig op te lossen:

1. Regelmaat is het sleutelwoord. Wanneer je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat, raakt je lichaam er langzaamaan aan gewend en kun je makkelijker in slaap vallen.

2. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving. De ideale temperatuur om bij te slapen is 17 tot 18 graden. Een verduisterend rolgordijn voorkomt oververhitting van de kamer gedurende de dag. Ook uv-werende ramen helpen de kamer koel te houden.

De kamer doorluchten voor het slapen gaan verlaagt de temperatuur nog eens met zo’n 5 graden. Dakramen met automatische ventilatie maken het gemakkelijk om gedurende de dag én nacht te ventileren.

3. Leg je telefoon weg als je gaat slapen. Uit een studie is gebleken dat hoe meer tijd je op je smartphone bezig bent, hoe slechter en hoe langer het duurt voordat je in slaapt valt.

4. Ontspan een uur voordat je naar bed gaat. Lees een boek of neem een bad, en ga vooral niet sporten. Je lichaam heeft namelijk zo'n uur tot anderhalf uur nodig om af te koelen.

5. Mijd cafeïne en alcohol vlak voor bedtijd. Cafeïne zorgt voor moeilijker inslapen. En van een slaapmutsje val je weliswaar sneller in slaap, maar het verstoort de normale slaapcyclus met vermoeidheid en concentratieproblemen als gevolg.

Ga naar deze inspiratiepagina voor meer tips en bekijk met welke licht- en luchtoplossingen je de ideale omstandigheden voor een goede nachtrust kunt creëren.