De scheepvaart is een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. Om dat zo te houden, moet hard worden gewerkt aan duurzame innovaties voor scheepsbouw, schepen en havens, aldus onderzoeksorganisatie TNO. "We kunnen onze vooraanstaande positie versterken."

Meer dan 90 procent van alles wat je om je heen ziet is over het water naar Nederland gekomen. Maar terwijl oude diesels de binnenstad niet meer in mogen, varen de schepen nog op stookolie voorbij. Omdat ook de scheepvaart in 2050 klimaatneutraal moet zijn, focust onderzoeksorganisatie TNO zich vooral op onderzoek naar nieuwe duurzame energiedragers.

Nieuwe energie

Ondanks dat er nog dertig jaar te gaan is tot 2050, dringt de tijd. Er is volgens TNO veel onderzoek nodig om nieuwe energiedragers geschikt te maken voor de scheepvaart. "Als je een containerschip bijvoorbeeld op waterstof wil laten varen, zou je nu nog een brandstoftank nodig hebben die ongeveer zo groot is als het schip zelf", zegt TNO-onderzoeker Jurrit Bergsma.

"Wij doen onderzoek naar hoe dat beter kan. We onderzoeken waar de groene energie vandaan moet komen, maar ook naar hoe je die dan het beste aan boord om kan zetten zodat het schip kan varen. Dat zal ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de manier waarop we onze havens inrichten, want daar halen schepen hun brandstof. Het is heel belangrijk dat we naar het hele plaatje kijken."

Samenwerken aan een schone vaart

De scheepvaart staat nog aan het begin van de omschakeling naar duurzaamheid en loopt daarbij achter op bijvoorbeeld de auto-industrie. Maar dat is misschien niet zo gek als je bedenkt hoe zwaar schepen worden beladen en hoe groot de afstand is die zij afleggen. Waar een elektrische auto ruimschoots voldoet als hij een gezin naar een vakantieadres kan brengen, moeten scheepsmotoren honderdduizenden tonnen gewicht over de oceanen stuwen.

TNO pleit er daarom voor om klein en dicht bij huis te beginnen. Bergsma: "Denk aan de veerboten naar de Wadden of aan de schepen die nodig zijn voor de bouw en het onderhoud van onze windmolenparken. Die bieden ons de perfecte mogelijkheid om nieuwe technieken te testen, om vervolgens op te schalen naar het zwaardere werk."

"Als alle betrokken partijen goed samenwerken, dan kan Nederland haar vooraanstaande positie in de scheepvaart niet alleen behouden, maar ook vergroten. We hebben de kennis en de kunde in huis om het voor elkaar te krijgen."

Benieuwd hoe in de toekomst de verduurzaming van de scheepvaart eruit ziet? Lees dan verder op de website van TNO en zie het voor je.