Dit artikel is afkomstig uit Flow. Een paar dagen per week geen vlees of helemaal overstappen op vega(n): het is steeds beter te doen. Waarom zou je vegan eten en hoe kom je aan goede recepten?

Flex, vega of vegan?

Nederland telt negen miljoen flexitariërs, mensen die één of meer dagen per week geen vlees of vis eten. 'Echte' vegetariërs – volgens de Vegetariërsbond zijn dat er momenteel zo'n 850.000 – doen dat elke dag en laten ook producten staan met dierlijke ingrediënten als gelatine of stremsel. Veganisten, zo'n 130.000 in Nederland, eten helemaal niets met een dierlijke oorsprong; dus ook geen zuivel, eieren of honing.

Waarom zou je minder vlees eten?

Minder vlees eten komt onder meer het dierenwelzijn en het klimaat ten goede. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties zorgt de veehouderij momenteel voor 14,5 procent van de wereldwijde uitstoot aan broeikasgassen. "Minder vlees en zuivel eten (of helemaal vegetarisch) en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers kan de bloeddruk verlagen", zegt Anne Lutgerink, woordvoerder van het Voedingscentrum. "En je verkleint zo het risico op hart- en vaatziekten."

Kleine stapjes

Begin met kleine stapjes. Kies vaker groente als hoofdingrediënt, maak eens per week een volledig veganistisch gerecht of kook een paar dagen zonder vlees of vis. "Maak het niet te ingewikkeld en wees vooral niet te streng voor jezelf", is het advies van neuropsycholoog Lisa Stel.