Dit artikel is afkomstig uit Flair. De zomer komt er weer aan en na al die weken thuisquarantaine kan het zómaar zijn dat je er weer wat kilootjes af wilt hebben voordat je in bikini gaat. Met de 5 ultieme tips van afslankexpert Mieke Kosters val je af én blijf je op gewicht.

1. Begin niet aan een dieet

"De kilo's die eraf gaan, komen er daarna dubbel zo hard weer aan. Daarbij ga je denken in termen als 'goed' en 'fout': ik wil dat chocolaatje en wijntje wel, maar die mag ik niet, ik moet streng zijn. Niemand houdt een leven lang afzien vol. Afvallen zit in gedragsverandering, niet in een dieet."

2. Focus op wat je eet en geniet daar ook van

"Met andere woorden: stop je eten niet gedachteloos in je mond. Drink je een wijntje? Geniét daar dan ook van. Zeg tegen jezelf: heerlijk, dat glas wijn. Dat maakt je bewust van wat je eet. En genieten mag."

3. Eet alleen het allerlekkerste

"Als je alles blijft eten wat voorbijkomt, verandert er natuurlijk niets. Bedenk eens: wat vind ik nou écht lekker? Wat daarbij helpt, is om je eten een cijfer te geven. Welk eten is voor jou een 8, 9 of 10? Is het onder de 8? Zonde van de calorieën. Kies niet meer al het lekkers, maar alleen het állerlekkerste. En je valt af."

4. Zeg drie keer nee op een dag

"Slanke mensen zeggen veel vaker 'nee' tegen overeten. Keuzes maken gaat ook bij hen niet vanzelf. Afvallen of slank zijn is kiezen tussen wat je nu wilt hebben en wie je straks wilt zijn. Dat is niet altijd even makkelijk. Het lukt dan ook alleen als je bereid bent het af en toe moeilijk te hebben. Handige stelregel: zeg drie keer per dag 'nee' tegen iets waar je zin in hebt (voor op gewicht blijven: één keer 'nee'). Lekkere trek ebt weer weg, je slanke lichaam houd je."

5. Wil je blijvend resultaat? Focus je op het proces van veranderen

"Mensen die willen afvallen, willen vaak alleen het eindresultaat: slank zijn. In de weg ernaartoe hebben ze vaak geen zin. Maar zie het als een experiment. Als je jezelf een slanke mindset hebt aangeleerd, zul je zien: je hoeft écht niet af te zien."

"Je verandert blijvend als je je focust op het proces van verandering: waarom eet je, wanneer overeet je, wat denk je dan en hoe kun je dat veranderen? Het gaat om bewust worden én verantwoordelijkheid nemen. Is die hele zak drop onbewust opgegaan? Ga niet bij de pakken neerzitten. Leer ervan en doe het de volgende keer anders. Bedenk: opgeven is geen optie."