Dit artikel is afkomstig uit Margriet. Zo'n twee miljoen mensen hebben last van rugpijn. En dat zullen er niet minder worden nu we met z'n allen thuiszitten. Wat is het advies? Bewegen, bewegen en nog eens bewegen.

Lage rugpijn

Lage rugpijn, ook wel aspecifieke rugpijn genoemd, komt veel voor. De pijn zit in de onderrug tot halverwege de rug. Je kunt last hebben van een stijve of vastzittende rug, een zeurende pijn, pijnscheuten, plotselinge krampen of juist een stekende pijn.

Dr. Els van den Eede: "Bij lage rugpijn kunnen artsen in negentig procent van de gevallen de pijn niet herleiden tot een duidelijke oorzaak. Lage rugklachten zijn een signaal van je lichaam. Je bent niet helemaal fit, hebt een griepje gehad of hebt stress. Dan hoeft er maar dít te gebeuren en je hebt last van je rug."

“Het beste advies is gezond leven: gezonde voeding, overgewicht aanpakken en ontspannen”

"Dat vrouwen in de overgang meer rugklachten hebben, kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik zie ze wel opvallend veel. De overgang is een flinke aanslag op je hele lichaam en blijkbaar ook op je rug. Houd vooral in gedachten dat pijn in je rug en gewrichten niet betekent dat er iets kapot is in je lichaam."

"Het betekent dat je beter moet zorgen voor je lichaam en er ook naar moet durven luisteren. Doet het pijn om lang te staan tijdens het koken en helpt het om te wiebelen en te heupwiegen? Dan doe je daar goed aan. Het beste advies is gezond leven: gezonde voeding, overgewicht aanpakken en ontspannen. Met stip op nummer één staat beweging, en dan niet alleen na een lange werkdag."

Anissa Schoonbrood, mensendieck-therapeut bij Fysiofit: "Vrouwen zitten vaker dan mannen op het puntje van hun stoel met een holle rug. Je beweegt dan heel direct vanuit de rug. Dat is belastend, dus afwisseling van beweging is enorm belangrijk. Werk je op kantoor? Om de beurt thee halen wordt gezien als heel sociaal, maar het is veel socialer om je collega's voortaan zelf hun drankjes te laten halen."

“Let ook op je slaaphouding. Buikslapers krijgen vaak last van hun rug en nek”

Hoge rugpijn

Bij hoge rugpijn zit de pijn vaak tussen de schouderbladen, vlak onder de nek, rond de ribben of longen. De pijn kan uitstralen naar de armen en nek (waardoor je als vervelende bijvangst weer hoofdpijn krijgt) of borst (waardoor je je wat kortademig kunt voelen). Het gaat dan vaak om een scherpe, stekende pijn. Soms voelt je bovenrug stijf aan.

Marco Kronenburg, fysiotherapeut: "Zorg voor verschillende soorten beweging. Wandelen bijvoorbeeld doet niets voor de hoge rug – je armen moeten meebewegen. Badmintonnen en ramen zemen helpen wel. Ben je oma? Haal je kleinkind van school en ga daarna overgooien met een bal. Let ook eens op je slaaphouding. Buikslapers krijgen vaak last van hun rug en nek. Oefen met op je rug of zij slapen."