Van de Nederlandse jongeren tussen 18 en 30 jaar heeft 56 procent geen zin in een traditioneel telefoongesprek. Het merendeel van hen (68 procent) stuurt liever een bericht dan dat ze bellen. 

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction, uitgevoerd in opdracht van telecomprovider Tele2.

Meer contact, minder bellen

De berichten die jongeren elkaar sturen, beperken zich niet alleen tot tekst. Videobellen, voice memo’s en berichtendiensten als WhatsApp en Snapchat worden regelmatig gebruikt in hun contact met vrienden. 

De aanname dat de zogenaamde 'Gen Now' minder met elkaar communiceert, blijkt bovendien niet te kloppen. Omdat jongeren zoveel tijd op hun smartphone doorbrengen, hebben zij juist meer contact dan ooit tevoren: van de ondervraagden zegt bijna de helft twee uur of meer per dag via hun smartphone te communiceren.

57 procent geeft aan dat hun chatgesprekken langer zijn dan hun belgesprekken en 89 procent van de jongeren stuurt vrienden liever een bericht dan dat ze bellen. 

Jongeren zitten tevens vaker in groepschats en veelal in grotere groepschats dan oudere generaties. Daarnaast maken ze drie keer zo veel gebruik van voice memo's dan de Nederlanders van 30 tot 70 jaar.

Belminuten om ouders te bellen

Traditionele belminuten worden tegenwoordig vooral gebruikt om te bellen met ouders of omdat ergens geen wifi is. Al geven de meeste jongeren (59 procent) ook in contact met familie de voorkeur aan een bericht.

Wat voor alle Nederlanders geldt, geldt voor jongeren nog net iets meer: ze zijn grootverbruikers van data. 37 procent van hen zegt dat de databundel nooit het einde van de maand haalt.

Gezien hun veranderende belgedrag en almaar toenemende dataverbruik, ligt een bundel die uitsluitend uit data bestaat voor de hand. In het onderzoek geeft bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders aan klaar te zijn om alleen te bellen met data, zonder bellen met een belbundel.

Klaar voor 'only data'

Tele2 is de eerste telecomprovider in Nederland die een 'only data'-bundel introduceert. Nieuwe klanten hoeven niet langer verplicht belminuten af te nemen. Het merendeel van de Nederlanders was al klaar voor bellen zonder belbundel, dankzij Tele2 is hun telefoonabonnement dat ook.

Leslie Hogeveen, CCO Tele2 Mobile Consumer: "We vinden het erg belangrijk om continu in contact te staan met onze klanten en hun wensen. De afgelopen periode hebben we een toenemende behoefte aan data gezien en dat het communiceren via de traditionele belbundel verschuift naar communiceren via data, denk aan (video)bellen via WhatsApp en berichtjes via Snapchat en Messenger."

"De stap naar een only data abonnement voor je mobiel was voor ons een logisch gevolg. Want bij Tele2 krijg je alles wat je nodig hebt, maar niets wat je niet nodig hebt."

Meer weten over de only data'-bundel van Tele2? Ga naar tele2.nl/onlydata.