Grote SUV’s of crossovers zijn al lang niet meer de logge benzineslurpers van voorheen. De nieuwste generatie SUV’s rijdt (semi-)elektrisch en is zuinig, sportief en wendbaar. Zonder in te leveren op comfort, luxe of ruimte.

Aan het begin van deze eeuw waren ze een hype in de grote steden: glimmende terreinwagens die niet voor ruw terrein werden gebruikt, maar voor het shoppen in dure winkelstraten. Vandaar de naam ‘P.C. Hooft-tractor’. De economische crisis en de groeiende aandacht voor het milieu deden deze wagens de das om. De moderne SUV is weer een auto waarmee je gezien kunt worden, je hoort ‘m nauwelijks en is bovendien vele malen zuiniger.

Waar de ‘oude’ SUV twee keer zoveel brandstof verbruikte als een gewone auto, is zijn plaatsvervanger zelfs zuiniger dan een gewone auto. Neem de populairste plug-in hybrid van dit moment, de Mitsubishi Outlander PHEV. Die heeft een accupakket van 12 kWh, waarmee hij ongeveer 52 kilometer elektrisch kan rijden. Raakt de accu leeg, dan switcht het elektrisch systeem automatisch over op de verbrandingsmotor. Deze auto levert de bestuurder wendbaarheid en sportiviteit, zelfs in de stad.

Comfortabel en stil rijden

Comfort is misschien wel de belangrijkste eigenschap van een SUV. Daar is bij de Mitsubishi Outlander PHEV niet op bezuinigd. De auto kent vier uitvoeringen, waarvan het basismodel, de Business Edition, al behoorlijk wat luxe biedt. Denk aan een premium geluidsinstallatie, achteruitrijcamera, led-verlichting, zeven airbags en meer. Met zijn vierwielaandrijving, hoge zitpositie en automatische transmissie biedt deze wagen een echte SUV-ervaring. Door extra geluidsisolatie is het binnen aangenaam stil wanneer je rijdt in de elektrische modus.

Een treetje hoger volgt de Executive Edition en daarna de Instyle, met 18 inch velgen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare achterklep en lederen bekleding met stoelverwarming. De topversie, de Instyle+, heeft innovaties die de bestuurder bij het rijden assisteren, zoals Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Forward Collision Mitigation en Ultrasonic Misacceleration Mitigation System. Features waarvan de P.C. Hooft-tractor alleen maar kon dromen.