Normaal zijn de maanden januari en februari bij uitstek de maanden om fris, fit en gezond te beginnen, maar nu iedereen meer binnen zit dan normaal is het extra belangrijk om goed aan je weerstand te werken. Vitamines kunnen je daar bij helpen. Maar wanneer is het nodig om iets extra’s te nemen en waar moet je op letten?

Startpagina.nl helpt je de zin en onzin van vitamines te ontrafelen en vertelt je welke vitamine wat voor je doet.

250 gram groente per dag

Vitamines zijn onmisbaar voor een goede gezondheid, maar je lichaam kan vitamines niet, of niet genoeg, zelf aanmaken. Deze krijgen we dus voornamelijk binnen dankzij ons eten. Denk bijvoorbeeld aan groentes, fruit, peulvruchten en vis.

Echter blijkt uit onderzoek van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) dat het men simpelweg niet lukt om altijd volgens de Richtlijnen Goede Voeding te eten. Daarom is het belangrijk te zorgen dat je de benodigde vitamines alsnog binnenkrijgt, bijvoorbeeld door voedingssupplementen te slikken.

Vitamine D-tekort

Vitamine D is één van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Dat gebeurt in de wintertijd in Nederland niet of nauwelijks, omdat je bijna geen zon op je huid krijgt. Je kunt vitamine D ook binnenkrijgen door vette vis, zoals haring, zalm en makreel, of vlees en eieren te eten. Maar ’s winters valt er vaak niet tegen op te eten.

Je merkt dat je een vitamine D-tekort hebt wanneer je afweer verminderd, je je neerslachtiger voelt of minder energie hebt. Op de lange termijn kan een tekort zelfs leiden tot botontkalking of spierzwakte. Voor mannen en vrouwen boven de 50 jaar adviseert de Gezondheidsraad daarom om vitamine D-supplementen te gebruiken.

13 vliegen in één klap

B-vitamines helpen je vaak om je je fit te voelen. B-vitamines hebben namelijk als voornaamste taak dat de koolhydraten uit je voeding worden verbrand. Daar krijg je energie van waardoor je je energieker voelt. Deze B-vitamines vind je vaak in gecombineerde vitaminesupplementen. Wil je liever het hele pakket aan vitamines en mineralen, dan is een multivitamine misschien handig. Hierin zitten 13 vitamines en mineralen die kunnen bijdragen aan een goede weerstand.

Zo staat vitamine A bekend dat het je huid en slijmvliezen beter beschermd tegen infecties en vitamine C je helpt bij een goede werking van witte bloedcellen. Ook goed om te weten: slik je vitaminepil tijdens de maaltijd, de vetoplosbare vitamines worden dan beter opgenomen.

Een supplement is geen vervanging

Maar het is niet het enige wat je kunt en moet doen. Er gaat niks boven gevarieerde, verse voeding, weinig stress, voldoende beweging en een goede nachtrust. Het is ook niet zo dat je ongelimiteerd vitamines kunt slikken. Hou je daarom altijd aan de aanbevolen, dagelijkse dosering.

Kijk op Startpagina.nl voor meer tips en weetjes over een gezonde leefstijl.