Het aantal meldingen van pogingen tot WhatsApp-fraude neemt fors toe. Vorig jaar werden er 655 pogingen geregistreerd, maar dit jaar zijn dat er al 906. Dit is slechts tien procent van het werkelijke aantal, schat de Fraudehelpdesk.

In 2019 zijn tot nu toe al 123 Nederlanders voor in totaal 348.786 euro daadwerkelijk via WhatsApp opgelicht. Fred is zo'n slachtoffer.

Vader maakt duizenden euro’s over naar 'dochter'

Fred ontving eind vorig jaar een WhatsApp-bericht van zijn dochter. Althans, iemand waarvan hij dacht dat het zijn dochter was, want haar foto en naam verschenen op zijn telefoon. In haar appje zei ze dat ze van provider was veranderd en een nieuw nummer had. Dit bericht werd gevolgd door 'Ik heb een probleem: ik moet vóór 13.00 uur twee rekeningen betalen'. Door problemen met haar nieuwe provider lukte dat niet.

“Ik dacht dat ze mijn dochter was”

Fred probeerde haar te bellen, maar de verbinding was slecht. Dus appt hij haar met de vraag om wat voor rekeningen het gaat en of hij kan helpen. Fred: "Ze appte terug dat ze zich schaamde over twee opgelopen rekeningen en vroeg of ik boos of verdrietig was. En of ik het bedrag voor haar wilde overmaken. Ze had nu geen tijd om het uit te leggen."

Zo kwam het dat Fred die bewuste middag vijf rekeningen betaalde voor een totaalbedrag van 9.800 euro. "Ik wilde iemand helpen waarvan ik dacht dat het mijn dochter was."

Oplichters haken af bij persoonlijk contact

Om dit soort fraude in de toekomst te voorkomen, heeft Fred direct zijn telefoonnummer van internet verwijderd en zijn Facebookpagina alleen toegankelijk gemaakt voor vrienden.

De Fraudehelpdesk tipt ook om in zo’n geval altijd persoonlijk of telefonisch contact te zoeken. Zo kun je controleren of je echt met die persoon te maken hebt. "Lukt bellen niet, maar appen wel? Laat de ander een gesproken berichtje sturen. Oplichters haken dan snel af," zegt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. "Wees sowieso terughoudend met het delen van informatie met vreemden en het online plaatsen van persoonlijke informatie (zoals telefoonnummer, mailadres en familierelaties)."

Eerst checken, dan klikken

Omdat internetcriminelen steeds handiger en slimmer worden, is het belangrijk dat je zelf ook alerter wordt. Controleer altijd eerst of een link, QR-code, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of WhatsApp-bericht te vertrouwen is. Check waar je nog meer op moet letten via www.veiliginternetten.nl.