In zijn lezing op Dutch Design Week in Eindhoven presenteerde Laurens van den Acker, Executive Vice President of Corporate Design van Renault, afgelopen zaterdag de visie van Renault op mobiliteit van de toekomst. Het stadsverkeer zoals we dat nu kennen ondergaat een technologische transformatie.

Het thema van deze editie van Dutch Design Week, 'If not now, then when?', sluit naadloos aan bij de visie van Renault. Het Franse automerk wacht niet rustig af wat de toekomst gaat brengen, maar ontwikkelt nu al concepten die inspringen op de mobiliteitsuitdagingen van morgen. De snel toenemende verstedelijking - rond 2030 zal 60 tot 70 procent van de wereldbevolking in steden wonen - vraagt volgens Renault om een nieuwe benadering van personen- en goederenvervoer.

'Pratende' auto's

DDW-bezoekers kunnen met eigen ogen zien hoe Renault dat voor zich ziet: in het Klokgebouw in Eindhoven staat de EZ-trilogie tentoongesteld. "Deze drie concept cars geven wat ons betreft een indicatie voor de toekomst", aldus Van den Acker. "Er zit ontzettend veel disruptie aan te komen op het gebied van mobiliteit. Voertuigen worden autonoom, elektrisch, verbonden en deelbaar. Je bent straks niet meer eigenaar, maar gebruikt een auto voor vijf minuten, voor drie kilometer, voor drie maanden of voor een jaar."

Van den Acker benadrukt de voordelen van autonoom en gedeeld vervoer. Er zijn minder voertuigen en dus ook minder parkeerplaatsen nodig, en de auto's kunnen 24 uur per dag rondrijden. "Voertuigen zullen in de toekomst verbonden zijn met de smart city: ze kunnen niet alleen 'praten' met andere vervoersmiddelen, maar ook met mensen en stoplichten. Voor een stad heeft mobiliteit op afroep enorm veel voordelen."

Vloeiender stadsverkeer

De eerste concept car die deze visie belichaamd is EZ-GO, met ruimte voor maximaal zes personen. Het is een robotvoertuig voor gedeelde stedelijke mobiliteit, geboren uit de vraag hoe men zich in de toekomst efficiënter, voordeliger en veiliger kan verplaatsen in de stad. "We wilden dat EZ-GO iconisch zou worden", legt Van den Acker uit. "Een auto die net zo herkenbaar is als een gele taxi in New York of een black cab in Londen, een auto die een visitekaartje van een stad zou kunnen worden."

EZ-PRO, het tweede voertuig uit de EZ-trilogie, biedt een oplossing voor de zogenaamde 'last mile delivery' van goederen in de stad. Van den Acker: "Mensen bestellen steeds meer goederen op het internet en verwachten dat die steeds sneller bezorgd worden. Wij denken dat ook de last mile delivery autonoom wordt, met robotvoertuigen die 24 uur per dag pakketjes kunnen bezorgen. Dat maakt het verkeer in een stad een stuk vloeiender."

Beschikbaar voor iedereen

De derde concept car die in het Klokgebouw te bewonderen is, heet EZ-ULTIMO. Deze is bewust ontwikkeld voor een premium ervaring. "Dat is een interessante gedachte voor een merk als Renault, dat innovaties altijd heeft gedemocratiseerd om ze voor iedereen beschikbaar te maken", aldus Van den Acker. EZ-ULTIMO draait om de beleving, om een gevoel van luxe en exclusiviteit.

"In de toekomst zou je voor een speciale gelegenheid in EZ-ULTIMO kunnen rondrijden. Merken zouden EZ-ULTIMO kunnen inzetten om hun brand experience al te laten beginnen op het moment dat hun klanten worden opgepikt op het vliegveld of bij hun hotel. Voor het interieur lieten we ons inspireren door Parijse appartementen."

Hier vind je meer informatie over de visie van Renault op mobiliteit in de toekomst.

De EZ-trilogie is nog tot en met 27 oktober te zien in het Klokgebouw. Op zoek naar passend vervoer in Eindhoven? Tijdens Dutch Design Week maakt de nog verder verbeterde nieuwe Renault ZOE zijn debuut in Nederland; 35 exemplaren doen dienst als 'Design Ride' die bezoekers van en naar de 110 verschillende DDW-locaties vervoeren.