Wat te doen met het teveel aan zonne-energie dat op piekmomenten wordt opgewekt? In Utrecht opende koning Willem-Alexander eind maart een duurzaam ecosysteem bestaande uit 100 procent elektrische deelauto's en laadpalen die zowel kunnen opladen als het overschot aan lokaal opgewekte zonne-energie kunnen opslaan.

Het bidirectionele ecosysteem is ontwikkeld door We Drive Solar en Renault. Het idee achter We Drive Solar is ingenieus: alle auto's van het deelautoproject rijden op lokaal opgewekte zonne-energie. Gebruikers kunnen via hun smartphone een elektrische Renault ZOE reserveren, rijden en retourneren bij de eigen laadpaal.

Van bezit naar gebruik

De deelauto heeft een actieradius van zo'n 300 kilometer. Doordat de kosten voor onderhoud, verzekering en parkeervergunning gedeeld worden, is We Drive Solar in de meeste gevallen goedkoper dan zelf een auto leasen of bezitten. Dit type 'community car-sharing' anticipeert op een deeleconomie gebaseerd op gebruik in plaats van bezit, en is daarmee de volgende stap op weg naar duurzame mobiliteit voor iedereen.

Het project kwam vorig jaar in een stroomversnelling. De witte elektrische deelauto's verschenen op steeds meer plekken in Nederland, van Amsterdam Zuid-Oost tot Zoetermeer. In Utrecht had koning Willem-Alexander eind maart de eer om als eerste het nieuwe, duurzame energie- en mobiliteitsecosysteem in gebruik te nemen.

Deelauto als opslag zonne-energie

Utrecht is één van de 'living labs' (test- en ontwikkelomgevingen in een stad of wijk) van Renault in Europa. Momenteel testen We Drive Solar en Renault twee prototypes van de Renault ZOE die bidirectioneel kunnen laden. Door de accu's van de deelauto’s te laten fungeren als tijdelijke opslag van het surplus aan lokaal opgewekte zonne-energie, kan het elektriciteitsnet beter pieken in stroombelasting opvangen.

Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die het ecosysteem op grote schaal wil implementeren: de ambitie is om ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten in de stad te installeren. Deze zullen ervoor zorgen dat de elektrische deelauto's van We Drive Solar die zijn uitgerust met de bidirectionele technologie ook waarde leveren als ze stilstaan. Krijgt het systeem navolging, dan kan elke elektrische auto overal ter wereld in de toekomst deel uitmaken van slimme energienetwerken.

Nieuwe Renault ZOE in Eindhoven

Dat de ontwikkeling van de Renault ZOE sinds de start van de verkoop in Nederland in 2012 niet heeft stilgestaan (zo ging onder andere de actieradius van 150 naar 395 kilometer), kunnen bezoekers van Dutch Design Week met eigen ogen aanschouwen. Renault heeft 35 exemplaren van de nieuwe, 100 procent elektrische Renault ZOE beschikbaar gesteld als gratis 'Design Ride'. Daarmee kunnen bezoekers zich snel en gemakkelijk van en naar de 110 verschillende DDW-locaties in Eindhoven verplaatsen.