Toekomstprofeten weten het zeker: zelfrijdende auto's zijn straks de gewoonste zaak van de wereld. Autonoom rijden is opgedeeld in vijf niveaus, van simpele ondersteuning tot volledig 'mind off'. Hoe werkt het systeem en hoe ver zijn autofabrikanten?

De wereld staat aan de vooravond van een transportrevolutie; het is slechts een kwestie van tijd voor zelfrijdende voertuigen zij aan zij met reguliere personenauto’s over de openbare wegen rijden. Gevaarlijk? Juist niet. De aanwezigheid van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) – denk aan autonome cruise control, rijstrookdetectie en een automatisch remsysteem – voorkomt menselijke fouten en verhoogt de verkeersveiligheid.

Dit jaar bleek uit onderzoek van KPMG dat ons land momenteel het meest geschikt is voor zelfrijdende auto's, gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. Binnen ieder van de vier bestudeerde pijlers – wet- en regelgeving, technologie en innovatie, infrastructuur en consumentenacceptatie – behoorde Nederland tot de top 4.

Autonoom rijden: vijf niveaus

Nu autonoom rijden steeds dichterbij komt, loont het de moeite om de vijf verschillende niveaus onder de loep te nemen. In 2016 onderscheidde de Society of Automotive Engineers de volgende 'levels':

  • Niveau 1: Ondersteuning
    De auto kan een deel van de besturing overnemen, maar de bestuurder houdt de controle. Denk aan cruise control en parkeerassistentie.
  • Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom
    De auto combineert verschillende rijhulpsystemen. De bestuurder kan in principe het stuur loslaten; dit niveau wordt 'hands off' genoemd.
  • Niveau 3: Voorwaardelijk autonoom
    De bestuurder hoeft alleen onder moeilijke omstandigheden in te grijpen na een signaal van de auto. Oftewel: 'eyes off'.
  • Niveau 4: Grotendeels autonoom
    De auto is in staat om volledig autonoom te rijden. Hij houdt afstand, blijft in de rijstrook, haalt zelfstandig in en kan zichzelf naar een veilige plaats rijden als in zijn buurt een incident plaatsvindt. Alleen bij extreem slecht weer of moeilijk begaanbare landweggetjes grijpt de bestuurder in.
  • Niveau 5: Volledig autonoom
    De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig autonoom, al kan de bestuurder de controle altijd overnemen. Niveau 5 heet ook wel 'mind off'.

Voor elk niveau geldt: de techniek ondersteunt, de bestuurder blijft de baas over het voertuig.

De visie van Renault op autonoom vervoer

Autonome technologie heeft de potentie om het vervoer van personen en goederen blijvend te veranderen. Tijdens Dutch Design Week in Eindhoven laat Renault zien wat er zoal mogelijk is met de Nederlandse primeur van de EZ-trilogie, drie autonome en 100 procent elektrische concept cars.

EZ-GO, met autonomie op niveau 4 , is ontwikkeld voor gedeeld stedelijke mobiliteit. Er passen maximaal zes passagiers in en dankzij de oprijplank en verticaal openende dakdeur kunnen ook mensen met verminderde mobiliteit of rolstoelen gemakkelijk instappen.

Ook EZ-ULTIMO is een car sharing-concept. Wat Renault betreft doet de zelfrijdende robo-auto in de nabije toekomst dienst als haal- en brengservice voor hotels, resorts of luchtvaartmaatschappijen. EZ-ULTIMO kan ook dienst doen als privé-vergaderruimte op wielen. Alles aan dit robotvoertuig voor maximaal drie personen is premium: de luxe lounge is van alle technologische gemakken voorzien en beschikt over een grote zetel en een comfortabele bank.

Hier vind je meer informatie over de visie van Renault op mobiliteit in de toekomst.

EZ-trilogie op Dutch Design Week

Wil je EZ-GO en EZ-ULTIMO met eigen ogen aanschouwen? De EZ-trilogie van Renault – inclusief EZ-PRO voor de ‘last mile delivery’ van goederen – is nog tot en met 27 oktober te zien in Eindhoven. Over vervoer van en naar de 110 verschillende DDW-locaties hoef je je geen zorgen te maken: Renault heeft 35 exemplaren van de 100 procent elektrische nieuwe Renault ZOE beschikbaar gesteld als gratis ‘Design Ride’