Verstedelijking vereist nieuwe vormen van vervoer waarbij duurzaamheid en deelbaarheid de sleutelwoorden zijn. 'Mobility as a Service' lijkt de perfecte oplossing voor de toekomst. Wat is MaaS precies en hoe wordt het ingezet?

Het concept achter 'Mobility as a Service' is eenvoudig: reizigers kopen mobiliteit in plaats van te investeren in eigen transportmiddelen. De eindgebruiker heeft één abonnement en bepaalt in één app op basis van zijn persoonlijke voorkeuren hoe hij van A naar B komt, zonder zich zorgen te hoeven maken over reserveringen en betalingen.

Elke openbare vorm van vervoer kan deel uitmaken van de MaaS-infrastructuur: van deelauto's en deelfietsen tot taxi's en openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro).

MaaS in Nederland

Hoewel 'Mobility as a Service' op de meeste plaatsen nog in de kinderschoenen staat, heeft Helsinki al sinds 2017 een functionerend ecosysteem. In 2018 maakten maandelijks 18.000 mensen gebruik van het MaaS-aanbod en kwam het totale aantal ritten op 3,8 miljoen. In Nederland maakt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de komende twee tot drie jaar 20 miljoen euro vrij voor zeven regionale MaaS-pilots.

Onder andere op de Amsterdamse Zuidas en in de regio Eindhoven zal worden geëxperimenteerd met meer efficiënte en duurzame mobiliteit die beter aansluit op de wensen van reizigers. In het ideale scenario leiden de MaaS-pilots uiteindelijk tot een nationale uitrol zodat iedereen digitaal zijn reis kan plannen, boeken en betalen, ongeacht van welk transportmiddel hij gebruik wil maken.

Toekomst van gedeeld vervoer

Hoe de transitie naar een functioneler gebruik van onze infrastructuur in de praktijk zou kunnen uitpakken, verkent Renault met de EZ-trilogie. De drie zelfrijdende, 100 procent elektrische robotvoertuigen sluiten naadloos aan bij het idee van mobiliteit als service. Renault gelooft dat de toekomst van mobiliteit elektrisch, verbonden, autonoom en – in toenemende mate – deelbaar zal zijn.

De EZ-trilogie belichaamt die visie: EZ-GO is ontworpen voor dagelijkse ritten in de stad, EZ-PRO handelt de zogenaamde 'last mile delivery' van goederen af en EZ-ULTIMO biedt een premium mobiliteitservaring in een luxe loungesetting voor maximaal drie personen. Wil je deze futuristische concept cars van dichtbij bewonderen? Tijdens Dutch Design Week (tot en met 27 oktober) is de EZ-trilogie te zien in het Klokgebouw in Eindhoven.

Hier vind je meer informatie over de visie van Renault op mobiliteit in de toekomst.