Het aantal online bestellingen neemt ieder jaar toe. Om binnensteden schoon en leefbaar te houden, zijn duurzame transportmiddelen voor de 'last mile delivery' dan ook hard nodig. Renault laat zien wat mogelijk is op het gebied van elektrisch en autonoom goederentransport.

Niet alleen op het gebied van personenvervoer wachten ons grote veranderingen, ook het transport van goederen zal de komende jaren een gedaanteverwisseling ondergaan. Met steeds drukker wordende stadscentra – de verwachting is dat 60 tot 70 procent van de bevolking in 2030 in steden woont – zijn innovatieve en milieuvriendelijke manieren van pakketbezorging in de toekomst noodzakelijk.

De laatste rit

'Last mile delivery' is precies wat de term impliceert: de laatste rit voor de levering van goederen aan de eindgebruiker. Grotere pakketten en gebruiksartikelen arriveren in de regel per bedrijfswagen. Nu steeds meer steden vervuilende auto's uit de binnenstad weren om verkeersopstoppingen en milieuschade te beperken, gaan fabrikanten op zoek naar efficiënte en emissievrije alternatieven.

Renault zet al jaren vol in op duurzame mobiliteit. Elektrisch vervoer is volgens de Franse autobouwer hét antwoord op de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst. Steeds meer bedrijven onderschrijven die visie: vorig jaar nam PostNL zeventien uitstootvrije Renault MASTER Z.E.-modellen in gebruik. De MASTER Z.E. is de eerste 100 procent elektrische grootvolume bedrijfswagen.

Gerobotiseerde distributie

Volgens Renault is mobiliteit in de toekomst behalve elektrisch ook autonoom, deelbaar en verbonden met de 'slimme stad'. Om die overtuiging kracht bij te zetten presenteerde het automerk vorig jaar de EZ-trilogie. EZ-GO is een robotvoertuig voor gedeelde stedelijke mobiliteit met een capaciteit van zes passagiers, EZ-PRO een modulair opgebouwd robotvoertuig voor gerobotiseerde stedelijke distributie en EZ-ULTIMO een luxe zelfrijdende lounge voor maximaal drie personen.

Alle modellen zijn 100 procent elektrisch. De autonome EZ-PRO is bovendien volledig afgestemd op het ‘last mile’-ecosysteem. Snelheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie zijn van het grootste belang bij goederentransport. EZ-PRO, die dankzij schakelbare ‘pods’ ook als treintje kan functioneren, maakt het mogelijk om dit proces te automatiseren en stroomlijnen. Het robotvoertuig is geschikt voor zowel B2B- als B2C-werkzaamheden en de eindgebruiker bepaalt waar, wanneer en hoe zijn goederen geleverd worden.

EZ-trilogie op Dutch Design Week

Wil je EZ-PRO en de twee andere concept cars van de EZ-trilogie met eigen ogen bekijken? Dat kan tijdens Dutch Design Week: de EZ-trilogie is tot en met 27 oktober te zien in het Klokgebouw in Eindhoven. Lukt het niet om te komen, kijk dan hier voor meer informatie over de visie van Renault op mobiliteit in de toekomst.

Mocht je je snel en gemakkelijk willen verplaatsen van en naar de 110 verschillende DDW-locaties, dan is passend vervoer zo gevonden. Renault heeft namelijk 35 exemplaren van de nieuwe, 100 procent elektrische Renault ZOE beschikbaar gesteld als gratis ‘Design Ride’. Het is de primeur van de nieuwe Renault ZOE in Nederland.