Op 19 oktober gaat in Eindhoven de achttiende editie van Dutch Design Week (DDW) van start. Renault is voor de tweede keer partner van het grootste designevenement van Noord-Europa en toont zijn visie op 'de mobiliteit van de toekomst' met behulp van drie futuristische concept cars.

Het thema van deze Dutch Design Week is 'If not now, then when?'. De vraag sluit perfect aan bij de visie van Renault. Het Franse automerk speelt in op de snel toenemende verstedelijking – rond 2030 zal 60 tot 70 procent van de wereldbevolking in steden wonen – door in te zetten op mobiliteit die elektrisch, gedeeld, autonoom en verbonden is.

Elektrisch rijden in de lift

De urgentie die uit het DDW-thema spreekt, is al jaren de drijvende kracht achter de inspanningen van Renault om elektrisch rijden efficiënter, duurzamer en betaalbaarder te maken. Renault heeft ruim negen jaar expertise en is Europees marktleider op het gebied van 100 procent elektrische auto's.

Uit een recente analyse van de automarkt blijkt dat de transitie in volle gang is: in 2018 werden er tot en met juni 7.945 elektrische auto's verkocht, in het eerste half jaar van 2019 lag dat aantal op 17.266 – een stijging van 117 procent. In de nieuwverkopen ligt het aandeel van elektrische auto's daarmee op 7,6 procent en dat aandeel zal de komende jaren hard stijgen.

Nieuwe Renault ZOE als 'Design Ride'

De bestverkochte 100 procent elektrische auto van Europa is de Renault ZOE: de teller staat op ruim 150.000 registraties. Tijdens Dutch Design Week maakt de nog verder verbeterde nieuwe Renault ZOE zijn debuut in Nederland; 35 exemplaren doen dienst als 'Design Ride' die bezoekers van en naar de 110 verschillende DDW-locaties vervoeren.

Het is de derde generatie van het technologische vlaggenschip in de reeks van vier 100 procent elektrisch modellen van Renault. DDW-bezoekers krijgen alvast een voorproefje van het markante design en het geheel vernieuwde interieur. Met een actieradius van 395 kilometer is de nieuwe Renault ZOE uitermate geschikt voor dagelijks gebruik en woon-werkverkeer, zowel binnen als buiten de stad.

Blik op de toekomst

Naast de primeur van de nieuwe Renault ZOE brengt Renault nog meer nieuws mee naar Eindhoven. In het Klokgebouw wordt een trilogie van concept cars tentoongesteld die een interessante blik werpt op de toekomst van mobiliteit.

EZ-GO toont wat mogelijk is op het gebied van gedeelde stedelijke mobiliteit, EZ-PRO laat zien hoe stedelijke distributie en met name de zogenaamde 'last mile delivery' er in de toekomst uit zou kunnen zien en EZ-ULTIMO is ontwikkeld als premium service voor gedeelde mobiliteit. Futuristisch zijn ze zeker, maar dat waren auto’s op elektriciteit ooit ook. Wat voor veel tentoongestelde innovaties op DDW opgaat, geldt zeker voor de EZ-trilogie: zien is geloven.

Hier vind je meer informatie over de visie van Renault op mobiliteit in de toekomst.