Inmiddels rijden bijna 200.000 Nederlanders in een volledig elektrische auto. Toch zijn er nog altijd veel vooroordelen over de milieuvriendelijkheid, actieradius, prestaties bij koud weer en aanschaf- en onderhoudskosten. Wat zijn de grootste misverstanden over elektrisch rijden en loont het om nu de switch te maken?

1. Elektrische auto's zijn vervuilender dan benzineauto's
De elektrische auto is veruit de groenste auto. Milieu Centraal berekende dat een EV tijdens de hele levensduur (productie plus 220.000 gereden kilometers) gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoot dan een auto met een uitlaat. Bovendien wordt stroom steeds groener, waardoor het verschil met benzineauto's in de toekomst alleen maar zal toenemen.

Automerken zitten intussen niet stil. Zo zet Renault volop in op reparatie, hergebruik én recycling van batterijen. Hierdoor wordt niet alleen de 'first-life' levensduur verlengd, maar krijgen EV-batterijen ook een tweede leven. Bijvoorbeeld als tijdelijke opslag voor hernieuwbare energie. Daarnaast is de Franse autobouwer bezig met het opzetten van een recyclingsysteem om essentiële batterijmetalen als kobalt, nikkel en lithium gezuiverd terug te winnen uit batterijen, zodat deze kunnen worden hergebruikt in nieuwe exemplaren. Het doel is om een gesloten kringloop te creëren, waardoor de ecologische voetafdruk van toekomstige elektrische auto's verkleind wordt.

2. Elektrische auto's hebben nauwelijks actieradius
De eerste op schaal geproduceerde elektrische auto's hadden een rijbereik van 100 tot 200 kilometer. Sindsdien ging de batterijcapaciteit met sprongen vooruit en gaan de auto’s veel efficiënter met energie om. De derde generatie Renault ZOE E-Tech Electric, in 2020 de bestverkochte elektrische auto van Europa, heeft bijvoorbeeld een maximale actieradius van wel 395 kilometer (WLTP). Daarmee rijd je zonder problemen van Groningen naar Maastricht.

3. Elektrische auto's presteren niet goed bij koud weer
Naast rijstijl en topografie (vlak, heuvels of bergen) zijn ook de weersomstandigheden van invloed op het verbruik van een elektrische auto. Net als andere accu's houdt een EV-batterij haar lading normaal gesproken minder goed vast bij koud weer dan bij een gematigde temperatuur. Daardoor kan het opladen soms langer duren en wordt de actieradius kleiner. Een test met de nieuwe Renault ZOE E-Tech Electric in de extreme kou van Noord-Zweden leverde echter een verrassend resultaat op: zelfs bij -20 graden Celcius bleef de batterij normaal functioneren.

4. Elektrische auto's zijn duur
Nieuwe technologie is kostbaar. Daarom waren elektrische auto's lange tijd veel duurder dan benzineauto's. De aanschafprijs is de afgelopen jaren sterk gedaald en er is een aantrekkelijk alternatief voor kopen bijgekomen: Private Lease. Hiermee rijd je zonder onverwachte kosten in een nieuwe auto. De nieuwe Renault TWINGO E-Tech Electric is bijvoorbeeld al verkrijgbaar vanaf 279 euro per maand en een Renault ZOE rijd je vanaf 389 euro per maand. Reparatie- en onderhoudskosten, wegenbelasting, pechhulp en een allriskverzekering zijn bij het maandbedrag inbegrepen. Let op: elektriciteits- en parkeerkosten betaal je zelf .

5. Elektrische auto's hebben veel onderhoud nodig
Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. De afwezigheid van krukassen, zuigers, kleppen en filters maakt dat een elektrische auto juist nauwelijks onderhoud nodig heeft en bovendien veel langer meegaat dan een benzineauto.

Switch naar elektrisch rijden

De tijd dat elektrische auto's niet ver kwamen en onbetaalbaar waren, ligt inmiddels achter ons. Gezien de snelle ‘elektrificatie’ van de automarkt en de mooie vooruitzichten op het gebied van technologie en groene energie, is dit hét moment om de switch naar elektrisch rijden te maken.

Meer weten over elektrisch rijden en de 100 procent elektrische Renault-modellen bewonderen? Neem dan een kijkje op renault.nl.