In de '15-minutenstad' hebben mensen op een kwartier van hun huis alles tot hun beschikking: werk, school, zorg, winkels, ontspanning. Het idee verovert in rap tempo de wereld, van Melbourne en Parijs tot ons eigen Utrecht. Wat betekent dat voor het vervoer in de stad van de toekomst?

De drijvende kracht achter het concept van de 15-minutenstad is Carlos Moreno, professor aan de Panthéon-Sorbonne-universiteit in Parijs. De wetenschapper is ervan overtuigd dat de kwaliteit van leven in een grote stad toeneemt als mensen wonen en werken in compacte zones. De 15-minutenstad heeft in zijn visie niet één centrum, maar meerdere centra waar voetgangers, fietsers en uitstootvrij vervoer het straatbeeld bepalen.

De mens centraal

"In de 15-minutenstad staat de mens centraal", vertelde Moreno in oktober tijdens het online evenement Renault eWays, waar de Franse autobouwer samen met experts de toekomst van duurzame, uitstootvrije mobiliteit verkende. "In Europa woont 77 procent van de mensen in de stad. Steden zijn verantwoordelijk voor 75 procent van de CO2-uitstoot. Om het tij te keren, moeten we onze grote steden op een andere manier inrichten."

Werk is een goed voorbeeld: veel mensen reizen dagelijks heen en weer naar de andere kant van de stad, per auto of openbaar vervoer. Het concept van de 15-minutenstad is gebaseerd op nabijheid: werk, school, zorg, winkels en ontspanning bevinden zich allemaal in je directe omgeving. "De burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, heeft het concept omarmd", aldus Moreno. "Zij wil van Parijs een voorbeeldstad maken."

Leefbare wijken

Niet alleen in Frankrijk is het idee positief ontvangen. In Melbourne (Australië) en Ottawa (Canada) wordt al geëxperimenteerd met 15-minutenwijken. En ons eigen Utrecht begint in 2022 met de bouw van een 15-minutenwijk: Merwede. In deze groene stadswijk bevinden alle voorzieningen zich op loopafstand en kunnen bewoners voor langere afstanden een van de 300 deelauto's huren die in garages aan de rand van de wijk staan.

Het doel van al deze projecten is duidelijk: het creëren van leefbare wijken op menselijke maat, met een schonere lucht en minder onnodig verkeer. Welke rol spelen auto's nog in zo'n stad? Volgens Moreno moet het delen van elektrische auto's de norm worden: "De auto zou een dienst moeten zijn in plaats van iemands bezit."

Er zijn al deelauto-initiatieven die het goede voorbeeld geven: Zity in zowel Parijs als Madrid, en WeDriveSolar in Utrecht. Zity heeft honderden exemplaren van de 100 procent elektrische Renault ZOE op strategische plekken in Parijs en Madrid beschikbaar gesteld en biedt zo een gemakkelijk en comfortabel alternatief voor het openbaar vervoer of de eigen auto. WeDriveSolar biedt in Utrecht elektrische deelauto's aan die rijden op lokaal opgewekte zonne-energie en sorteert zo voor op een deeleconomie die is gebaseerd op gebruik in plaats van bezit.

Iconische auto

Renault neemt al jaren het voortouw op het gebied van elektrische en gedeelde mobiliteit. De Renault ZOE, de bestverkochte elektrische auto van Europa, heeft zich bewezen als de ideale deelauto: deze hatchback heeft een actieradius van 395 kilometer, laadt supersnel op, biedt ruimte aan vijf personen en is zeer wendbaar - en dus gemakkelijk te parkeren.

Dit najaar breidde Renault haar reeks van 100 procent elektrische modellen uit met de nieuwe Renault TWINGO Electric, de iconische auto die je zowel binnen als buiten de stad de vrijheid geeft die je zoekt, met een batterij die binnen een uur voor 80 procent opgeladen is.

Net als de elektrische modellen zijn ook de hybride en plug-in hybride Renault-modellen uitgerust met de allerlaatste technologische innovaties. De nieuwe Renault CLIO Hybrid, de nieuwe Renault CAPTUR Plug-in Hybrid en de Renault MEGANE Estate Plug-in Hybrid combineren een reguliere brandstofmotor met twee elektromotoren. Het hybride-model rijdt 80 procent van de tijd elektrisch en verbruikt zo 40 procent minder brandstof. De plug-in-hybride-modellen rijden op hun beurt tot wel 65 kilometer volledig elektrisch (WLTP).

Meer weten over de elektrisch, hybride en plug-in hybride modellen van Renault? Ga naar renault.nl.