Een bijzonder experiment in Zuid-Frankrijk: Appy werd dit jaar het eerste dorp waar elektrische auto's de norm zijn. Alle elf families in de kleine gemeenschap ruilden hun auto met brandstofmotor in voor een volledig elektrisch exemplaar, dat ze gratis drie jaar te leen krijgen.

In Appy is een auto geen luxe maar noodzaak: de dichtstbijzijnde bakker bevindt zich op 15 kilometer afstand en voor de supermarkt en scholen moeten de inwoners van het pittoreske bergdorpje nog veel verder rijden. De ideale omstandigheden voor een uniek experiment: afgelopen zomer gaf Renault alle elf families voor drie jaar een Renault ZOE te leen, waarmee Appy het eerste 'village véhicules électriques' (elektrische autodorp) van Frankrijk werd.

Ondanks de gebruikelijke vragen vooraf - 'Wat moeten we doen als de batterij opraakt?' - waren de inwoners erg enthousiast. Ze verbazen zich over de stille motor, het intuïtieve navigatiesysteem en het gemak waarmee de Renault ZOE de bergen bedwingt. Ook het feit dat de batterij herlaadt bij het afdalen wordt met enthousiasme ontvangen.

Elektrische mobiliteit voor iedereen

Het Appy-experiment van Renault diende een duidelijk doel: laten zien dat elektrische mobiliteit voor iedereen mogelijk is. Het is niet voor het eerst dat het Franse automerk laat zien welke rol elektrische mobiliteit kan spelen in de energietransitie.

In 2018 startte de lokale autoriteiten van de autonome regio Madeira, waar Porto Santo onder valt, met een duurzaamheidsprogramma om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen terug te dringen en het gebruik van hernieuwbare energie te stimuleren. Renault leverde twintig volledig elektrische auto's: veertien stuks van de Renault ZOE en zes van de Renault KANGOO Z.E.

Fossielvrij eiland

Door volledig elektrische voertuigen te gebruiken en tientallen laadpalen te installeren, verbindt het 'smart fossil free island'-experiment drie verschillende technologieën. De eerste is slim opladen of 'smart charging', wat inhoudt dat het opladen van het voertuig gebaseerd wordt op hoeveel elektriciteit er beschikbaar is op het smart grid. Een smart grid is een netwerk dat tweerichtingsverkeer van elektriciteit en data mogelijk maakt met behulp van digitale communicatietechnologie.

Smart charging werkt op volle kracht als het aanbod de vraag overstijgt, bijvoorbeeld gedurende pieken in de productie van hernieuwbare energie uit wind en zon. Overstijgt de vraag juist het aanbod, dan kan het laden van de auto automatisch onderbroken worden.

De tweede technologie waarmee Renault experimenteert op Porto Santo is bidirectioneel laden: twee exemplaren van de Renault ZOE zijn speciaal uitgerust om dit mogelijk te maken. Dit betekent dat de auto's bij een grote vraag naar energie een deel van hun opgeslagen elektriciteit kunnen terugleveren aan het net. Deze technologie wordt ook wel 'vehicle-to-grid' genoemd.

Hergebruik van batterijen

De derde energietechnologie die Renault mogelijk maakt op het eiland, is het hergebruik van 'oude' batterijen uit elektrische auto's. Deze worden gebruikt om in piekuren het overschot aan opgewekte zonne- en windenergie op te slaan en deze weer terug te leveren aan het net als de vraag naar elektriciteit het reguliere aanbod op Porto Santo overstijgt.

Momenteel is 20 procent van de verbruikte energie op Porto Santo afkomstig van zonnepanelen en windturbines. Het doel is om in 2025 op 50 procent te zitten en toe te werken naar een volledig fossielvrije toekomst.

Pionier van de energietransitie

Renault is één van de pioniers van de energietransitie. Het Franse automerk verkocht wereldwijd al meer dan 350.000 elektrische auto's en heeft de grootste elektrische vloot van Europa.

Momenteel zijn er vijf verschillende elektrische modellen van Renault op de markt, met de Renault ZOE als vlaggenschip. Deze compacte auto heeft een actieradius van 395 kilometer (WLTP) is voorzien van een lader met een laadbereik van 2,3 tot 22 kW: op het hoogste vermogen is de batterij binnen twee uur weer 70 procent vol. Daarnaast kan de nieuwe ZOE ook nog tot 50 kW DC-laden bij snelladers langs de snelwegen; na een half uur laden is de actieradius met zo'n 150 kilometer toegenomen.

Meer weten over elektrische rijden en de andere elektrische Renault-modellen? Ga naar electric.renault.nl.