Er kwamen het afgelopen jaar tienduizenden elektrische auto's bij in Nederland. Aangezien het kabinet de transitie naar elektrisch rijden wil versnellen, belooft ook 2021 weer een bewogen jaar te worden. Wat gaat er allemaal veranderen?

1. De bijtelling voor elektrische auto's gaat omhoog
Op 1 januari stijgt de bijtelling voor volledig elektrische auto's van 8 procent naar 12 procent. De bijtelling is een percentage van de fiscale waarde van de auto.

Dat bedrag wordt bij je belastbare inkomen opgeteld als je in een jaar meer dan 500 privékilometers in een zakelijke auto rijdt. In 2021 geldt het 12 procenttarief tot een fiscale waarde van 40.000 euro (dit jaar is dat nog 45.000 euro). Voor het bedrag boven de 40.000 euro is de bijtelling 22 procent. Vanaf 2026 vervalt deze grens van 40.000 en betaal je 22 procent over de volledige fiscale waarde van het voertuig.

2. Vroege beslissers profiteren van laag tarief
Tot 2026 zal de bijtelling stapsgewijs blijven stijgen. Van 2022 tot 2024 gaat de bijtelling naar 16 procent, in 2025 naar 17 procent en vanaf 2026 naar de reguliere 22 procent.

Wil je profiteren van het huidige lage tarief van 8 procent, dan loont het om nog dit jaar zaken te doen. Het bijtellingspercentage dat geldt bij eerste registratie van de auto geldt namelijk voor de duur van 60 maanden. Wil je weten op welk maandbedrag jij in 2020 uitkomt? Renault heeft een handige tool waarmee je dat in een paar seconden berekent.

3. Er moeten 80.000 nieuwe laadpalen bijkomen in 2021
In het regeerakkoord en het klimaatakkoord van het kabinet-Rutte III is de ambitie vastgelegd dat alle personenauto's die in 2030 nieuw worden verkocht 'emissieloos' zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schat dat er in 2030 ongeveer 1.9 miljoen elektrische auto's op de Nederlandse wegen rijden. Daarvoor zijn 1.7 miljoen laadpalen nodig.

Om dit te halen moeten er volgend jaar 213 nieuwe laadpalen per dag bijkomen, 80.000 in totaal. In 2025 zouden er zelfs 550 per dag moeten bijkomen, 200.000 op jaarbasis. Om hiermee te beginnen maakt het kabinet 15 miljoen euro vrij voor het neerzetten van de laadpalen, de overige 15 miljoen komt voor rekening van provincies en gemeenten.

4. Laadpalen vinden en prijzen vergelijken wordt makkelijker
Om het vinden van een vrije laadpaal en het vergelijken van prijzen te vergemakkelijken, moeten laadexploitanten vanaf 1 juli 2021 realtime-informatie over alle publieke laadpunten in Nederland delen.

Dankzij de My-Renault kun je in de Renault ZOE en de nieuwe Renault TWINGO Electric beschikbare laadpalen in de buurt of op je bestemming zoeken. Daarnaast beschik je over een slimme routeplanner die aangeeft waar je het beste de batterij kunt opladen en hoe lang je over de reis zult doen (inclusief de laadtijd).

5. Renault toont de toekomst van elektrisch rijden
Automerken presenteren aan de lopende band vooruitstrevende elektrische auto's. Vorig jaar introduceerde Renault de derde generatie Renault ZOE met een actieradius van 395 kilometer (WLTP). Dit najaar volgden de nieuwe Renault TWINGO Electric, de ultieme stadsauto met een batterij die binnen een uur voor 80 procent opgeladen is, en de Renault MEGANE eVISION, een showcar die vooruitblikt op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw modulair platform.

De Renault MEGANE eVISION biedt qua ontwerp een mix van carrosserievormen: het is een sedan, stadsauto, SUV en coupé in één. De auto is uitgerust met de een van de dunste batterijen op de markt en een ultracompacte aandrijflijn, wat zorgt voor maximale ruimte in het interieur. De productieversie van de Renault MEGANE eVISION staat gepland voor 2021.

Meer weten over elektrisch rijden en welke volledig elektrisch Renault-modellen nu al beschikbaar zijn? Ga naar electric.renault.nl.