Verstedelijking zorgt voor grote uitdagingen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Naast de eigen auto en het bestaande openbaar vervoer zijn nieuwe vormen van transport noodzakelijk.

Volgens de VN telt de aarde in 2050 bijna 10 miljard mensen en woont 70 procent van hen in stedelijke gebieden. Veel grote steden zetten daarom nu al in op gedeelde mobiliteit: elektrische auto's, scooters, steps en fietsen die door iedereen op elk moment gebruikt kunnen worden.

Mobiliteit als service

Een concept dat de laatste jaren steeds meer terrein wint is 'Mobility as a Service' (MaaS), bedacht door Sampo Hietanen. Het idee van de Fin, die MaaS omschreef als 'de Netflix van mobiliteit', is eenvoudig: reizigers kopen mobiliteit in plaats van te investeren in eigen transportmiddelen. De gebruiker heeft een abonnement en bepaalt in één app hoe hij van A naar B komt, zonder zich zorgen te hoeven maken over reserveringen en betalingen.

Elke openbare vorm van vervoer kan deel uitmaken van de MaaS-infrastructuur: van deelauto's en deelfietsen tot taxi's en openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro). Helsinki heeft al sinds 2017 een functionerend ecosysteem en tientallen andere Europese steden experimenteren met MaaS-toepassingen.

Van bezit naar gebruik

De deelauto zal in de toekomst een steeds populairder vervoermiddel worden; in veel grote steden schieten de 'carsharing services' als paddestoelen uit de grond. Diensten als WeDriveSolar (Utrecht) en Zity (Parijs en Madrid) zorgen bijvoorbeeld voor honderden exemplaren van de 100 procent elektrische Renault ZOE op strategische plekken in de stad en bieden zo een gemakkelijk en comfortabel alternatief voor het openbaar vervoer of de eigen auto.

Renault neemt al jaren het voortouw op het gebied van elektrische en gedeelde mobiliteit. De Renault ZOE, de bestverkochte elektrische auto van Europa, heeft zich bewezen als de ideale deelauto: deze hatchback heeft een actieradius van 395 kilometer, laadt supersnel op, biedt ruimte aan vijf personen en is zeer wendbaar - en dus gemakkelijk te parkeren.

Nieuwe generatie

Intussen is de volgende generatie 100 procent elektrische Renault-modellen alweer onderweg. In oktober presenteerde de Franse autobouwer de Renault MEGANE eVISION, een showcar die vooruitblikt op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw modulair platvorm.

Qua ontwerp is de MEGANE eVISION alles in één: sedan, stadsauto, SUV en coupé. De auto is uitgerust met de een van de dunste batterijen op de markt en een ultracompacte aandrijflijn, wat zorgt voor maximale ruimte in het interieur. De productieversie van de Renault MEGANE eVISION staat gepland voor 2021.

Meer weten over elektrisch rijden en welke volledig elektrisch modellen nu al beschikbaar zijn? Ga naar electric.renault.nl.