Hoewel de elektrische auto al jaren in opmars is, bestaan er nog altijd veel vooroordelen over actieradius, aanschafkosten, onderhoud en opladen. Wat zijn de hardnekkigste misverstanden over elektrisch rijden en hoe zit het écht?

1. Elektrische auto's zijn vervuilender dan benzineauto's
De elektrische auto is veruit de groenste auto. Hij stoot over zijn hele leven ongeveer 40 procent minder CO₂ uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO₂ vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 53.100 kilo CO₂. Bovendien wordt stroom steeds groener, waardoor het verschil met benzineauto's in de toekomst alleen maar zal toenemen.

2. Elektrische auto's hebben nauwelijks actieradius
De eerste op schaal geproduceerde elektrische auto's hadden een rijbereik van 100 tot 200 kilometer. Sindsdien ging de batterijcapaciteit met sprongen vooruit en gaan de auto's veel efficiënter met energie om. De derde generatie Renault ZOE, de bestverkochte elektrische auto van Europa, heeft bijvoorbeeld een actieradius van wel 395 kilometer (WLTP).

3. Elektrische auto's laden langzaam op
Nederlandse automobilisten rijden gemiddeld 30 kilometer per dag. De tijd dat een elektrische auto na elk van die ritten urenlang aan de oplader moest, ligt gelukkig ver achter ons. Bovendien kan opladen tegenwoordig overal: thuis, op je werk of bij een snellaadstation.

De meegeleverde slimme Caméléon-lader van de Renault ZOE past zich automatisch aan op het maximaal beschikbare vermogen (tot 22 kW) en zorgt voor een zo kort en efficiënt mogelijke laadtijd, zodat je je reis snel weer kunt vervolgen.

Laad je op bij een snellaadstation, dan biedt het Combined Charging System uitkomst. Deze CCS-lader maakt snelladen (DC) tot 50 kW mogelijk. Hiermee kun je opladen bij snellaadstations langs de snelweg en binnen een halfuur alweer 150 kilometer doorrijden.

4. Elektrische auto's zijn duur
Nieuwe technologie is kostbaar. Elektrische auto's waren lange tijd dan ook veel duurder dan benzineauto's. Inmiddels ziet de markt er een stuk gunstiger uit voor automobilisten die interesse hebben in (overstappen op) elektrisch rijden.

De laatste aanwinst is de nieuwe Renault TWINGO Electric, die met een vanafprijs van 20.590 euro (299 euro per maand met Private Lease) hét betaalbare alternatief voor een auto met brandstofmotor is. Deze zeer compacte stadsauto is met een 22 kW-lader binnen een uur tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden.

5. Elektrische auto's hebben veel onderhoud nodig
Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. De afwezigheid van krukassen, zuigers, kleppen en filters maakt dat een elektrische auto juist nauwelijks onderhoud nodig heeft en bovendien veel langer meegaat dan een benzineauto.

6. Elektrische auto's zijn een hype die overwaait
De cijfers bewijzen het tegendeel. Vorig jaar werd de grens van 100.000 volledig elektrische auto's in Nederland geslecht en in 2020 is ongeveer 10 procent van de nieuw gekochte voertuigen een elektrische auto. Dankzij de zeer aantrekkelijke bijtelling van 8 procent die enkel nog in 2020 geldt, zijn auto's met 0 gram CO₂-uitstoot uitermate aanlokkelijk voor zakelijke rijders.

Wil je privé in een elektrische auto rijden? Met Private Lease heb je voor een vast bedrag per maand een Renault ZOE of nieuwe Renault TWINGO Electric, inclusief allriskverzekering, onderhoud, (banden)reparatie, vervangend vervoer en pechhulp.

Meer weten over elektrische rijden en de nieuwe Renault-modellen bewonderen? Neem dan een kijkje op electric.renault.nl.