Elektrische, hybride en plug-in hybride auto's gaan steeds efficiënter om met energie. Dankzij de nieuwste technieken staan de modellen van Renault garant voor een ongeëvenaarde rijbeleving.

Renault is in Europa marktleider in elektrische voertuigen. De Renault ZOE groeide sinds de introductie in 2012 uit de tot de bestverkochte volledig elektrische auto van het continent.

De derde generatie van het technologische vlaggenschip in de reeks van 100 procent elektrische Renault-modellen is standaard uitgerust met een krachtige batterij die goed is voor een maximale actieradius van 395 kilometer (WLTP).

Maximaal laden

De zogenaamde Z.E. 50-batterij kan overal worden opgeladen: thuis, op je werk, bij een publieke laadpaal of via een snellaadstation. Zo vergroot je razendsnel je actieradius en haal je automatisch het maximale uit elke laadpaal. Hierin is de ZOE uniek, tót de Renault TWINGO Electric dit najaar op de markt komt.

Deze zeer compacte stadsauto is met een 22 kW-lader binnen een uur tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden. Omdat Renault het accupakket in de vloer van de auto heeft weggewerkt, is de bagageruimte van de TWINGO Electric met 240 liter identiek aan de niet-elektrische variant.

Naast de standaard D-rijmodus heeft de auto, net als de ZOE, een B-modus. Zodra je je voet in deze modus van het gas haalt, remt de auto niet alleen af, maar regenereert hij ook energie. Dit noemt men 'one-pedal-driving', omdat je het rempedaal nauwelijks hoeft te gebruiken.

De B-modus van Renault kent drie niveaus van remkracht, elk voor de mate van energieterugwinning bij het afremmen, afhankelijk van wat je nodig hebt. Van B1 voor ritten op de snelweg tot B3 voor ritten in de stad.

Allerlaatste technieken

De volledig elektrische modellen van Renault zorgen dankzij de vernieuwende technologieën voor een ongeëvenaarde rijbeleving. Ook de E-TECH hybride en plug-in hybride modellen zijn voorzien van de allerlaatste innovaties.

E-TECH-technologie combineert een reguliere brandstofmotor met twee elektromotoren. De Hybrid-modellen van Renault rijden 80 procent van de tijd elektrisch en verbruiken 40 procent minder brandstof. De Plug-in Hybrid-modellen rijden op hun beurt tot wel 65 kilometer elektrisch - en bij langere afstanden hoef je je over de actieradius geen zorgen te maken.

Diverse modellen zijn met het nieuwe E-TECH-aandrijfsysteem uitgerust: de nieuwe Renault CLIO E-TECH Hybrid, de nieuwe CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en de MEGANE Estate E-TECH Plug-in Hybrid. Deze modellen starten bovendien volledig elektrisch. De versnellingsbak zorgt voor minder vertraging in acceleratie bij het schakelen, resulterend in een vloeiende rijervaring.

Op weg naar autonoom rijden

Door nieuwe modellen standaard uit te rusten met de nieuwste technieken, sorteert Renault alvast voor op de toekomst van autorijden. Ook op de zakelijke markt houdt de Franse autobouwer rekening met het weggebruik van morgen. Dat zal steeds autonomer worden en daar zijn de nieuwe Renault CLIO Business, CAPTUR Business en MEGANE Estate Business optimaal op voorbereid. Deze business uitvoeringen combineren een rijke uitrusting met een zeer aantrekkelijke bijtelling. En natuurlijk zijn ze stuk voor stuk voorzien van de meest innovatieve technologieën.

Het Active Emergency Braking System laat de auto bijvoorbeeld uit zichzelf remmen voor (plotseling) overstekende voetgangers en fietsers. Lane Departure Warning met Lane Keep Assist geeft niet alleen een hoorbare en zichtbare waarschuwing als je de rijstrook verlaat zonder richting aan te geven, maar helpt je ook om in de rijstrook te blijven.

Tenslotte geeft Safe Distance Warning een waarschuwing zodra je niet op veilige afstand van de auto voor je blijft en toont Traffic Sign Recognition de herkende verkeersborden duidelijk op je dashboard of head-up display. Deze veiligheidssystemen zullen samen met de verschillende nieuwste technieken het autorijden in de toekomst nog meer veranderen.